Omdat we zeker willen weten dat we de juiste keuze maken, en daar achteraf geen spijt van krijgen. Zo proberen we alle mogelijke keuzes zo veel mogelijk te beredeneren met ons verstand. Lang niet alle opties zijn echter verstandelijk te beredeneren, waardoor absoluut de twijfel toch zal toeslaan. In de praktijk blijkt namelijk dat onze emotie een heel grote rol speelt bij het maken van achteraf goede keuzes, en vooral emoties zijn vaak lastig te beredeneren.

Wanneer het gaat om kleine dingen kun je een redelijk verstandelijke afweging maken ; neem ik kaas of hagelslag, eten we vanavond vlees of niet, zal ik mijn rode trui aantrekken of mijn blauwe ? We krijgen zelden spijt van dergelijke keuzes. Soms is er wel wat te veel keus, waardoor er weinig meer te beredeneren valt en je maar gewoon moet pakken wat er voor je ligt, of gewoon iene miene mutte.

Lastiger wordt het bij hele grote keuzes die langdurig impact kunnen hebben, zoals bij de aanschaf van een auto of een huis. Het wel of niet kiezen voor kinderen. Het wisselen van baan. Daar gaat de twijfel ECHT toeslaan, omdat we echt heel zeker willen weten de juiste keuze te maken. Maar eigenlijk is dat een onmogelijke opgave, omdat je ook bij die zaken het gevoel niet kunt en mag uitschakelen. Dat ene huis mag dan wel technisch beter of iets goedkoper zijn, het heeft niet de uitstraling en de warmte van het andere huis. Op dit gebied zien we juist dat mensen het mínste spijt krijgen van keuzes die ze juist ook op basis van hun gevoel, of zelfs hun eerste indruk gemaakt hebben.

Naarmate iemand perfectionistischer is van aard, en naarmate hij meer overtuigd is van zijn eigen invloed op de gang van zaken, zal iemand vaker overvallen kunnen worden door twijfel en, later, spijt. Wie wat relaxter in het leven staat en dingen laat komen zoals ze komen, zal minder of minder lang twijfelen, maar óók minder spijt hebben als de keuze achteraf misschien niet de allerbeste was. Het was op dat momént het beste, en daar moet je mee verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat er zoveel keuzes te maken zijn in het leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik twijfel even wat de juiste woorden zijn.
maar ik denk dat dat het antwoord is.
er zijn te veel opties. we zien te veel opties.
we zijn vindingrijk en perfectionistisch.
we gaan niet over 1 nacht ijs, en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen iets het liefst in één keer goed willen doen. Dan komen er automatisch twijfels over wat het beste is. Zeker wanneer er sprake is van meer keuzes en nog lastiger wanneer die keuzes dicht bij elkaar liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we weten dat we niet onfeilbaar zijn.

Omdat we van veel dingen vaak een beetje weten, zodat we niet zeker zijn van ons gelijk.

Omdat we bang zijn voor de gevolgen van een foute keuze.

Omdat we bang zijn om voor dom te worden aangezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mens wil je het juiste doen

en twijfel gaat over keuzes, het juiste kiezen

heb ik dat wel gedaan?

maar als ik dit doe dan..................

de één twijfelt trouwens meer dan de ander, heeft dus misschien ook wel met zelfvertrouwen te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we onzeker zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We twijfelen omdat we niet alles zeker weten. Twijfelen is niet verkeerd. Je twijfelt todat je het zeker weet, dan hoef je ook nergens in te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zeker bent van het gevolg van je keuze is er 'geen twijfel mogelijk' zoals je dan zelf zegt. Pas wanneer je verschillende opties hebt en niet weet wat er gebeurt nadat je hebt gekozen, ontstaat twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twijfel ontstaat als je een beslissing moet nemen op basis van onvolledige voorkennis. De beslissing is deels een gok, en de uitkomst is niet helemaal bekend. Dit geeft twijfel.

Daarentegen, als je alle informatie hebt, een weloverwogen keuze gemaakt, dan heb je geen twijfel. Dan heb je voor jou de juiste keuze gemaakt.