Hierop zijn verschillende antwoorden mogelijk:

Omdat ze het lekker vinden
Het kan zelfvertrouwen geven
Mensen voelen zich ongeremd, vrolijker met een glaasje op
Voor de gezelligheid
Om uit te proberen
Het helpt te ontspannen
Om problemen en stress weg te drinken
Omdat het 'erbij' hoort
Opvullen van eenzaamheid
Groepsgevoel
Makkelijker communiceren
Om in een roes te raken
Omdat 'iedereen' het doet
Jongeren soms om stoer te doen
Om dronken te worden

Meer redenen kan ik als geheelonthouder zo 1 2 3 niet verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ten eerste voor de compleetheid van de maaltijd: Bij ons gaat er elke maaltijd een fles wijn leeg.
Ten tweede omdat het gezond is (mits met mate genuttigd en géén bier is)
Ten derde omdat het de mens ietsje losser maakt en hij/zij dan leuker overkomt.

(trekt ondertussen het dagelijkse kurkje eraf....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier is ook gezond, hoor! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elke maaltijd? Ontbijt, lunch, diner? Dat zal wel wat kosten dan! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het ontbijt om het trillen tegen te gaan denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry voor de onduidelijkheid, maar de maaltijd is bij ons het avondmaal. Ons taalgebruik bestaat het eten uit ontbijt, lunch en de maaltijd.
En geen bier was mee bedoeld dat wij beiden geen bier drinken. Ik zelf ook nooit gedaan, behalve dan incidenteel eens wat proeven, maar kan het niet lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste herken ik, ik vond bier in het begin ook niet lekker. Pils vind ik tegenwoordig nog steeds niet lekker trouwens.
Lekker bij het eten..
Om even te ontspannen, en dan maar 1 glaasje hoor, geen hele fles;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik het gewoon lekker vind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met uitgaan helpt het om wat 'losser' te worden. Je bent wat minder geremd, meer adrem, je durft meer... Bij matig gebruik (en af en toe) is het best gezellig! Mijn avond met (wat) bier is in ieder geval gezelliger dan wanneer ik heel de avond 'op een droogie' sta!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dat ik af en toe een glaasje gewoon lekker vind ontspant het me ook, en slaap ik beter. Maar dan moet het ook niet meer dan 1 glas zijn, anders lig ik vanaf 4:00 weer wakker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezeten met een heerlijk glaasje port binnen handbereik kan ik stellen dat ik alcohol drink omdat ik het lekker vind en ook wel gezellig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drink alcohol omdat ik het lekker vind en omdat het me helpt om enigszins te onspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon omdat het lekker is ...

Soms wordt het ook gedronken vanwege verdriet of verslaving etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met de schrijver van het boek de grote verdoving van Eric Stofferis .Na een training bij hem gevolgd te hebben een jaar geleden ,drink ik niet meer.Ik dronk elke dag 1 liter wijn onder het mom het is gezellig ik voel me ontspannen enz enz enz.Mijn ervaring was dat dat allemaal smoesjes waren die mij de ware reden hielpen te onderdrukken.
Mijn antwoord op jouw vraag is ...
Mijn ervaring dat ik alchol dronk is om emoties te onderdrukken uit het verleden.(ben er van overtuigd dat velen dat ook doen)
Nu ik dat mij bewust ben en ook geen drank meer nodig hebt om te zijn wie ik ben ,waar ik ook ben, ben ik een stuk goedkoper uit en leef een stuk gezonder en voel me zeker ook lekker in mijn vel.
Oja ontspannen gaat prima zonder wijn.En is ook zonder heel gezellig heb ik vaak ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor christenen is, naast alle andere al genoemde redenen, nog een goed motief aan te voeren: het Avondmaal. Tijdens dit sacrament wordt wijn gedronken [zij het één slok, maar dat maakt casu illo niet uit] en omdat ik het min of meer als plicht van een belijdend kerklid beschouw om aan het Avondmaal deel te nemen, krijg je de alcohol op de koop toe. Dus waarom? Omdat je anders je plicht verzaakt.