Als mensen en dieren zielen hebben, heeft een kloon dan ook een ziel? En waar komt die ziel vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Daar is geen wetenschappelijk antwoord op.
Maar naar mijn mening kiest de ziel het lichaam waar het tijdens het verblijf op aarde in wil wonen.
En of dat een kloon is of niet heeft daar niks mee te maken.
Het lichaam is immers slechts het omhulsel voor de ziel.
De ziel kiest het lichaam en de basissituatie op basis van welk leerproces het wil of moet ondergaan op aarde:
Bv het leven met een handicap, het geboren worden in armoede of juist rijkdom, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi uitgelegd +1

Andere antwoorden (3)

De ziel is een constructie die mensen hebben bedacht om het 'voorbestaan' en het 'voortbestaan' te kunnen vormgeven. Dat deden ze met betrekking tot zichzelf. Maar ook voor dieren. Omdat mensen de neiging hebben over dieren in 'menselijke' termen te denken en te spreken. Zodra een mens of een dier wordt gekloond, zal deze uiteraard ook een ziel hebben.

Echter.... de ziel is een blijft een construct. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicgidius; zij vraagt het ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt dat er niet wordt gevraagd naar het bestaan van zielen. Ben me daarvan bewust. Ik gebruikte de gedachte van de "constructie" alleen maar om te kunnen adstrueren dat er DUS in klonen zielen bestaan, omdat die identiek zijn aan mensen en dieren op wie die constructie van toepassing is.
Ja, want een kloon is exact hetzelfde als het origineel. Alleen zullen deze zielen zich anders ontwikkelen. In beginsel zal de ziel dus hetzelfde zijn, maar na verloop van tijd zal de ene ziel zich anders ontwikkelen dan een andere.

Beetje als het experiment van de niet-samen opgegroeide tweelingen.

Leuke vraag om over te filosoferen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
áls een mens of een dier een ziel heeft... maar is dat wel zo? jij weet niet of dat zo is... misschien wil je wel dat het zo is... omdat het leven anders helemaal zo zinloos lijkt, misschien...
als ik in mijn wereldbeleving heb bedacht dat een mens of een dier of een plant een ziel heeft, zal een stekje of een kloon ook een ziel hebben... en dan zal ik in die zelfde wereldbeleving wel iets hebben bedacht waar die ziel dat vandaan is gekomen of uit is ontstaan...
maar wat een mens(elijke mind) ook bedenkt, zoals een ziel, religies, godsbeleving, emoties, schuld en boete, rechtvaardigheid, en noem maar op... dat hoeft helemaal niet zo te zijn... het zijn louter en alleen bedenksels van de mens(elijke mind)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt.
Alleen emoties zijn geen bedenksels van de mens, dieren hebben ook emoties en die hebben ze niet omdat mensen dat voor ze bedacht hebben.
Maar inderdaad al die andere dingen; dat klopt.
Mijn vraag was inderdaad áls. Ik weet het niet. Net zoals al die andere dingen. Ik geloof ook meer: ik merk het dan wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja áls... als ik in mijn wereldbeleving heb bedacht dat een mens een ziel heeft, een kloon in mijn beleving ook een ziel hebben… en dan zal ik in die zelfde wereldbeleving wel iets hebben bedacht waar die ziel dat vandaan is gekomen of uit is ontstaan… kijk dan bij jezelf: hoe is jou idee over de ziel... en onderzoek of jij zelf en idee hebt hoe dat dan zou werken... en als je geen idee hebt, helpt het jou dan om het idee van een ander over te nemen... of kun je gewoon zien dat je er geen idee van hebt... maw dat je het gewoonweg niet weet... btw dieren hebben drijfveren, (overlevings)instincten... wij mensen noemen dat emoties...