Kan een advocaat vervolgd worden voor heling als hij/zij kan verwachten dat hij/zij crimineel geld aanneemt als salaris?

Als advocaat weet je soms ook wel dat als iemand een zeer dure advocaat in de arm neemt dit geld niet altijd koosjer is. Iemand heeft geen regulier inkomen maar kan wel een dure advocaat in de arm nemen en betalen....
Of het nu gaat om crimineel geld of zwart geld, strafbaar is het lijkt me??

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vraag me af kan een advocaat struisvogelpolitiek bedrijven in deze? "ik wist het niet"???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja. Een advocaat dient te controleren of zijn declaraties niet uit onrechtmatig verkregen vermogen zijn betaald.
Dat is natuurlijk bijzonder lastig, maar als naderhand blijkt dat het niet goed zat, dan zijn de rapen gaar.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant. Ik heb het OM nog nooit om die regel een verdachte zien vervolgen. Of heb ik het mis? Mij lijkt dat er nogal wat 'kandidaten' zijn, alle mafiose figuren die jarenlange rechtzaken voeren hebben hun verdediging echt niet van hun krantenwijk betaald.
AWM
14 jaar geleden
In de praktijk is het erg lastig om een advocaat van schuldheling te kunnen beschuldigen, want daar gaat het om. Als je echt in de materie geïnteresseerd bent, lees dan even dit:
http://alturl.com/ejnj
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gelezen, al is het dan niet helemaal, het is wat veel:) Maar de discussie, het moeilijke punt waar het om draait is duidelijk.
Het is moreel niet helemaal juist om je als advocaat te laten betalen uit die gelden. Vind ik ook. *MAAR* als daardoor de verdachte geen advocaat kan betalen, en daardoor een toevoeging krijgt, (we hebben allemaal recht op verdediging, gelukkig) dan betaalt de belastingbetaler dat dus. Niet fijn. *HOEWEL* als we nu beter garanderen dat door misdrijf verkregen geld altijd in beslag genomen wordt (Pluk ze), dan wordt de belastingpot ook weer gevuld uit datzelfde gejatte geld. De nuancering dat de betaling altijd een normale honorering moet zijn vind ik op zich wel een goede. Geen andere begunstiging dus, staat er.
Daarna plukken wat we kunnen (gaat dat goed in de praktijk?), dat lijkt me wel een mooie oplossing. Het door misdrijf verkregen voordeel moet allereerst terug naar de slachtoffers, en als dat niet kan naar de staat, vind ik. Ze mogen er never nooit ooit enig voordeel van genieten, de boeven. (NAAST hun straf dus, dat plukken, de straf staat er los van. De straf is gericht op genoegdoening en preventie, het plukken is voor schadevermindering aan slachtoffers voor zover dat gaat.) Zo vind ik.

Andere antwoorden (2)

Een advocaat wordt niet zo gauw vervolgd, daar is hij immers advocaat voor. Ze kennen de mazen van de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heling is het kopen en verkopen van gestolen goederen.

Aannemen van geld met onbekende herkomst is geen heling.

Volgens mij is er in nederland alleen een wet of regel die zegt dat contante betalingen boven een bepaald bedrag gemeld moeten worden.
Een nieuwe auto gaan kopen met contant geld valt onder de catagorie verdacht.

Maar de rekening van je advocaat betalen, en zeker als je dat netjes vanaf een bankrekening doet is niet strafbaar.

Overigens mag iemand anders ook de rekeningen betalen natuurlijk. zowel een persoon als een bv.