Als er via een OR een arbeidsregelement is geregeld en dat wijkt op sommige zaken af van de wettelijke regelgeving..

wat gaat dan voor bij verschil van mening? De wet of het arbeidsregelement?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

de hoogste wet gaat altijd voor zo gaan europese wetten voor landelijke en die geen weer voor wetten die gemaakt zijn door lagere overheden(provincie,waterschap,gemeente),een wet kan dus nooit ingaan tegen de wet die hoger gekwalificeerd is doordat hij door een hogere overheid gemaakt is. dit is gedaaan om te voorkomen dat iedereen maar zijn eigen wetjes gaat maken, ook een regel die gemaakt is door een or zal zich dus moeten houden aan de europese en landelijke wetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De wet gaat altijd voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaken die in de wet geregeld zijn, zijn bindend. Een OR zou nooit bepalingen in een reglement mogen toestaan, die in strijd zijn met de wet. Het is lastig hier zonder concreet voorbeeld een uitgebreid antwoord op te geven.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er maar vanaf of de afwijking nadelig of voordelig is. Als je bijvoorbeeld wettelijk gezien recht hebt op 16 weken zwangerschapsverlof en de werkgever geeft er 18, dan is er niks aan de hand. Krijg je er maar 14, dan is het handboek in strijd met de wet en kun je er een punt van maken.

Zo stom zal overigens geen enkele OR zijn, maar als je tegenstrijdigheden ontdekt kun je dat natuurlijk wel bij de OR aankaarten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig en juist, +1 In de wet staat meestal een minimumeis, een arbeidsreglement mag wel ruimhartiger zijn, maar niet gieriger. Het werkt net als met CAO's. Je werkgever mag als hij onder een CAO valt wél meer salaris betalen dan in de CAO staat (maar kom daar maar eens om), niet minder.