Wat is het verschil tussen mijn principes en mijn vooroordelen?

Toegevoegd na 1 dag:
Aangescherpt: Ïk ben er principieel op tegen om met homosexuelen om te gaan."
Vooroordeel of principe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Principes zijn overtuigingen die worden ontleend aan je visie op het leven en de samenleving - ook wel je levensbeschouwing of wereldbeschouwing genoemd en die beide KUNNEN een religieuze aard hebben. Ze hebben betrekking op jezelf en ze 'sturen' je handelen. Misschien zou je principes wat dat betreft kunnen vergelijken met je normen en de eerder genoemde 'oorzaak' ervan je waarden.

Vooroodelen daarentegen zijn NIET gebaseerd op een levens- of wereldbeschouwing. Zij komen voort uit je (al dan niet negatieve of ook positieve) ervaringen, uit wat je hebt gelezen, uit je opvoeding etc.

Anders gezegd: principes zijn 'in principe' slim*) en vooroordelen dom.

*) er ligt een zekere weloverwogen redenering aan ten grondslag waarvan een ander overigens van mening kan zijn dat de uitkomst (die mening) 'dom' kan zijn... en die mening kan op zich weer een vooroordeel zijn of een principe... zie onderstaand voorbeeld

Eén voorbeeld dat ik met echt 'pijn in mijn hart' opschrijf omdat ik het met beide ongelooflijk oneens ben!!!!

De SGP-er is principieel tegen vrouwen die een actieve poilitiek-bestuurlijke rol hebben omdat hij van mening is dat de bijbel - en daarmee zijn levensovertuiging - hem dat leert.

Ik ken iemand die 'van (voor)oordeel is' dat je vrouwen geen leidende posities in de samenleving moet geven, "omdat ze eenmaal in de maand als gevolg van hun hormonen een beetje onberekenbaar worden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je principes hebben betrekking op jou, wat jij vindt doet of laat. Vooroordelen hebben betrekking op anderen, wat jij vindt dat een andere doet of zal vinden.
14 jaar geleden
Principes slaan op jezelf. Vooroordelen gaan over andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Principes gelden voor jezelf. Het zijn regels die jij jezelf hebt gesteld.

Vooroordelen kunnen zich voordoen wanneer jij je principes op anderen 'loslaat'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Principes zijn waarden waaraan je jezelf wilt houden, zoals "ik geef geen geld aan zwervers". Deze kunnen beinvloed worden door vooroordelen, zoals "zwervers geven hun geld toch alleen maar uit aan drugs". Maar je kunt ook principes hebben die helemaal niks met vooroordelen te maken hebben, zoals:"ik streef ernaar om altijd eerlijk te zijn".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn principes de regels die je voor jezelf opstelt, en die je ook volgt.
Vooroordelen zijn dan de projecties van de principes van andere mensen, die jouw mening en oordelen "kleuren"- je kijkt dan ahw. door een geleende bril, niet door je eigen ogen.
Als blijkt dat die vooroordelen kloppen, kan het dan ook voor jou een principe worden, als ze niet kloppen, leg je ze naast je neer en oordeelt dan dus vanuit jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vooroordeel heeft niets te maken met principes. Princiepes zijn afspraken en regels die zelf hebt gecreeerd. Sommigen zijn al zo ver met die regels dat je het geconditioneerd kunt noemen. De eigen regel geldt boven alles. Het vooroordeel hoeft per definitie niks met je principe (regel) te maken. Je vooroordeel is dat je iets niet wil aangaaan en het bij de ander laat. Het vooroordeel is ongebreideld en heeft niets van jou principes. Als een vrouw rookt op straat, is zij dan ordinair? Je principe is dat jij helemaal niet rookt. Zij is ordinair omdat ze het op straat doet eterwijl jij het helemaal niet doet. Misschien is het jou principe om elke dag 1x te douchen, maar die oude vrouw in het verpleeghuis wordt maar 1x per week gedouched iszij dan een viezerik? Principes zijn jouw regels en jouw afspraak met je zelf. Een vooroordeel is iets waarvan je de kennis niet hebt maar er wel eeen waarde oordeel aan geeft. In principe was je vraag een goeie vraag. Ik zal niet vooroordelen dat het een domme vraag is. De vraag is voor jouw van belang, en je verwacht van de beantwoorder dat die je serieus neemt en je een behoorlijk antwoord geeft. Principes mag je best hebben. maar vooroordelen voordat je echt weet hoe iets inelkaar steekt. Is niet fraai. Zouden wij met het hart spreken dan komt vooroordelen er niet in voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Principes maak je op grond van ervaring.
Vooroordelen zijn oordelen die je te snel nam, dus met te weinig ervaring, zeg maar.