Gepast geld weigeren?

Als er nergens in de winkel iets aangegeven is en je wil iets kopen van bijvoorbeeld 1500 euro en je wil dat cash betalen mag een winkel dat weigeren? En als je bijvoorbeeld een auto wil kopen van 10.000 euro mag het dan geweigerd worden?

Zelf heb ik een keer meegemaakt dat ik de bus in wou stappen met een briefje van 5 euro en ik mocht de bus niet in stappen moest eerst omwissellen in winkel (en wachten op de volgende). Door het het bordje "Gelieve met gepast geld betalen" Dat zou toch betekenen dat het mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Ik zou geen reden weten waarom dat geweigerd mag worden.. Als er staat: " gelieve"dan is dat een verzoek.. dat wil niet zeggen dat een andere betaalwijze is verboden..
Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dan men kan weigeren zgn. groot geld aan te nemen omdat er nu eenmaal veel vervalsingen in omloop zijn.. of als men geen kluis heeft waar cash geld in opgeborgen kan worden.. Maar bij wet is het niet te verbieden, dacht ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt ook aan de manier van betalen: alles in kleingeld mag maar tot een bepaald bedrag, dit is vastgelegd. Maar met briefgeld moet hier de mogelijkheid dan wel voor zijn om cash te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De winkel mag contant geld alleen weigeren indien dat bij de ingang van de winkel duidelijk is aangegeven. Veel winkeliers komen er mee weg wanneer ze het alleen bij de kassa aangeven, maar officieel mag dat niet.

Zulke winkels weigeren bijvoorbeeld alle biljetten van meer dan € 50, of biljetten van € 200. Of ze weigeren alle betalingen van meer dan een bepaald bedrag in contanten.

Zoals gezegd, dat moet dan wel duidelijk worden aangegeven.

Daarbij is overigens een indirecte verwijzing voldoende. Bekend zijn de bordjes "hier hebben wij niet van terug" met een biljet van € 200, die je bij veel benzinestations ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag alleen maar als het aangegeven staat.

Het Hoofdbedrijf van de Detailhandel zegt hierover:
Men mag bepaalde bankbiljetten weigeren, bijvoorbeeld biljetten van 100 euro of meer. Dat dient het dan wel duidelijk in de winkel (bijvoorbeeld bij de kassa) aangegeven te zijn. Met een sticker kan het bedrijf aangeven dat het bepaalde eurobiljetten niet accepteerd.

Over het verhaal van de bus:
Als de buschauffeur geen wisselgeld heeft, kan hij niet even weg om dit te halen. Er stond een bordje met "met gepast geld betalen" En gepast geld betekent niet hetzelfde als contant geld maar geld dat precies evenveel is als het te betalen bedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van tevoren duidelijk is gemaakt dat bepaalde bedragen niet contant worden geaccepteerd, dan mag dat.

Zeker bij een autohandelaar zou ik er helemaal niet van opkijken als 10.000 euro contant wordt geweigerd. Dat is namelijk een zogenaamde 'ongebruikelijke transactie', die de autohandelaar volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en de financiering van terrorisme moet melden bij de Financial Intelligence Unit Nederland, waarbij hij wordt opgezadeld met allerlei administratieve plichten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Herstel: bij een autohandelaar is een transactie pas ongebruikelijk als je meer dan 25.000 euro contant wil betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou al zeggen, bij autohandelaren is het heel gebruikelijk om met grote pakken contant geld rond te sjouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar eigenlijk dat dat nog zo is. Ik kan het me echt niet voorstellen, dat je met 25.000 euro in contanten vrijwillig over straat zou gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag me nu toch een leuke auto voor € 24.999,- euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy@: Dat is alleen maar riskant als je, je onopvallend gaat gedragen... @mlodewijk: Die mag je dus gewoon contant betalen. Wel even 2 werkdagen van te voren bij je bank melden dat je zo veel cash wilt hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: natuurlijk is het risico om bestolen te worden niet groter dan anders, zolang je je inderdaad niet opvallens onopvallend gaat gedragen. Maar enig risico om bestolen te worden is er helaas altijd, en waar ik bereid ben om dat risico te lopen voor een tientje, ben ik niet bereid dat risico te lopen voor 25.000 euro. Dat heb ik wel geleerd de laatste keer dat ik bestolen ben en meer dan me lief was kwijt raakte. Het is al erg genoeg om in één klap bankpassen, mobiel, PDA, rijbewijs en paspoort kwijt te raken, stel je voor dat er ook nog 25.000 cash in die tas had gezeten... En waarom zou je ook met zo'n bedrag over straat gaan? Voor een geheel legale transactie kun je dat geld ook gewoon door de bank laten overschrijven.
Als ik bij de Mediamarkt kom en ik koop daar een 107" LCD-scherm van 19.995 euro en ik betaal dat gepast. Dan kan niemand daar wat tegen doen. Aangezien het pinnen maar tot een maximum van 5.000 euro gaat...

Waarschijnlijk is wel dat ik voor het betalen van zo'n groot bedrag even naar een apart kamertje word meegenomen...

En toen ik jaren terug bij de notaris kwam en daar een koffertje neer legde met 154.000 gulden voor het appartement dat ik gekocht had deet daar ook niemand moeilijk over. We zijn wel even gaan lunchen in de tijd dat iemand het ging natellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zou die notaris melding moeten doen van een ongebruikelijke transactie en daarbij in ieder geval de volgende gegevens registreren: - de identiteit van de klant;
- de aard en het nummer van het identiteitsbewijs van de klant;
- de aard, het tijdstip en de plaats van de transactie;
- de omvang van de transactie;
- de herkomst en bestemming van het geld of de andere waarden die bij de transactie zijn betrokken;
- de omstandigheden die de transactie ongebruikelijk maken. En jij zou in ieder geval onderwerp worden van onderzoek door de Financial Intelligence Unit, en je transactie zou mogelijk als verdacht doorgegeven worden aan de politie. De tijd van koffertjes met geld komt echt ten einde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet daar alles van. Ik ben alleen wel op strikt legale wijze aan mijn vermogen gekomen. Dus ze onderzoeken maar een eind raak... Daarbij komt dat ik een goed gesprek met de politie niet uit de weg ga...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie houding. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo gaaf zou vinden, zo'n onderzoek. Je weet nooit wat ervan uitlekt, en veel mensen denken 'waar rook is, is vuur'. Dan heb je opeens een reputatie als witwasser of terrorist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Het maakt me niet uit hoe ze over me praten. Als ze maar over me praten. Dus zolang ik weet dat mijn vermogen op een eerlijke manier verkregen is. Zal het me echt een rotzorg zijn wat anderen daar van denken... @fatbob: Na mijn weten kan dat bij mijn bank niet. Maar heb verder ook geen problemen om een dergelijk bedrag op zak te hebben. Ik gedraag me met 20K hetzelfde als met 5 euro. En wat betreft de vakantie. Weet niet hoe het tegenwoordig zit. Maar vroeger hadden de landen een eigen maximum. Ongeacht je banksaldo. En daarbij vind ik het vaak gemakkelijker om het gewoon cash bij me te hebben. Heb het niet zo op pinnen in het buitenland...
Als autoverkoper wil mijn directie maar één ding, en dat is dat de wagen betaald is voor dat de klant hem meeneemt, wij nemen dan ook alle bedragen na controle door een apparaat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is papier geld en munten nogsteeds een wettigbetaalmiddel in Nederland