Geloof, hoop en liefde. Wie krijgt van jou de eerste plaats?

Corinthiërs 13:13 zet de liefde op de eerste plaats. Maar wat vind jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Liefde is het hoogste goed, die alleen daar is waarin je gelooft. De hoop is toekomstgericht, die haalt je in want hoop is geloven in jezelf en maakt je klaar voor verandering. Voor de christenen zou dit de drie enige God kunnen zijn. Het is een mooi symbool. Het waarlijk geloof in jezelf is liefde en na elk geluksmoment hoop je op de volgende . Immers hoop doet leven. Zodra een mens de hoop verliest is dat dramatisch. Ik ben van een zeer eigenwijze mening dat Geloven hoop geeft en hoop de liefde, die liefde in jezelf geef je door. Zo is de kringloop van een mooi energieke levens cycles van jou en mij. Hoop spoorde mensen aan om zich in te zetten voor een betere wereld. Hoop spreekt tot onze ziel. De hoop geeft niet op. Je hoopt op een betere toekomst ondanks de ongunstige omstandigheden. Hoop doet leven zelfs voor mij. Mijn hoop is gerelateerd aan het nu en een mooie dag. Voor verder weg kan ik niet meer denken, maar ik hoop dat iedereen gezond en gelukkig mag zijn in liefde. Kijk en daar geloof ik nu in. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Geloof in jezelf dan komt de rest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je door de liefde de andere twee ook kan vinden, deze staat dus op nummer 1.
Liefde tussen de mens, maar ook tussen de mens en god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof.
Geloof in el kaar en alles komt goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde de eerste plaats en de laatste plaats ook weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde de enige plaats. +1.
Ik GELOOF dat LIEFDE op de eeste plaats komt en HOOP die altijd te blijven voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefde natuurlijk... zonder dat is de rest waardeloos...
zonder liefde blijf je hopen en geloven... op wat? juist... op liefde....

Toegevoegd op 27-06-2009 23:20:26
liefde is het verbindende element... liefde verbindt alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde, liefde en liefde. Door liefde kun je hoop krijgen, geloof, vertrouwen etc. De kracht van liefde is essentieel als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De liefde vergaat nooit....
De liefde is geduldig en vol goedheid
Zij is niet afgunstig
niet ijdel
niet verwaand
De liefde is niet eerzuchtig
Ze zoekt haar voordeel niet
Zij laat zich niet verbitteren
Zij rekent het kwade niet aan
Zij verheugt zich niet over het onrecht.
maar verblijdt zich over de waarheid
Alles verdraagt ze
Alles hoopt ze, alles gelooft ze
De liefde vergaat nooit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de kanttekeningen bij de Statenvertaling (zie bron) staat het volgende bij dit stukje:

meeste van deze is de liefde.
Gr. meerdere; namelijk omdat het geloof en de hoop zullen ophouden in het toekomende leven, omdat wij alsdan dadelijk zullen genieten en bezitten de goederen, die wij nu geloven en hopen; maar de liefde zal eeuwig blijven en volmaakt zijn. Zie 1 Cor. 13:8.

Dat is ook wat ik ervan vind. Even in iets hedendaagser taalgebruik. Op het moment dat we (nadat er een heleboel dingen gebeurd zijn die nu nog komen moeten) in de directe fysieke nabijheid van God leven hebben we geen hoop en geloof meer nodig. Die komen dan als het ware te vervallen.

Zoals Addy het hiervoor al verwoordde hoop is op de toekomst gericht. Voor geloof geldt eigenlijk een beetje hetzelfde eigenlijk is het een vorm van weten, maar toch ook weer niet.

Op het moment dat we daadwerkelijk bij God zijn hoeven we niet meer te hopen voor de toekomst, die is dan als het ware al aangebroken. Op dat moment hoeven we niet meer te geloven dat God bestaat, dat weten we dan daadwerkelijk.

Wat ons rest is liefde die ook dan nog belangrijk is en aanwezig zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is alles en tegelijkertijd het enige.
Liefde IS geloof, en liefde IS hoop.
Alles is liefde.
En vergeet niet: Liefde is het enige dat zich vermeerdert door het weg te geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk geloof, want als je in jezelf gelooft, zul je vanzelf hoop en liefde vinden. Ik denk niet dat er sprake van liefde kan zijn, als je niet eerst in jezelf gelooft. Geloven in de ander moet er ook zijn, voordat er liefde ontstaat. Dus: Geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop. Want als je geen hoop hebt (op verbetering, op vernieuwing, op verandering), dan heeft het geen zin lief te hebben en al helemaal niet om te geloven. Ten minste, dat hoop ik, geloof ik...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde!!! Met stip op nummer 1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Liefde
2. Hoop
3. Geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind gewoon dat dat geen wedstijd of race is. De eerste plek krijgt dat woord wat op dát moment nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Al bezit je al de rijkdom van de wereld, als je de liefde niet hebt, dan betekent het niets.'
De liefde begint met de liefde voor je eigen leven, de liefde voor al het andere leven volgt daar vanzelf uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoop.
Ik geloof niet in geloof.
Alleen in het geloof dat ik hoop zou hebben in de liefde XD.
Nee grpje. Maar hoop komt wel als eerste. Daarna liefde. Al vindt ik liefde zo makkelijk. Het is zo breekbaar.