Als je een grote som geld vindt, breng je het dan naar de politie?

Gelezen op teletekst: ► In de kruipruimte van een onbewoonde woning in Nijmegen heeft een medewerker van een aannemersbedrijf 275.000 euro gevonden. De man heeft het geld bij de politie afgegeven.

Mijn eerste reactie: Wat een klojo!
Zou jij het naar de politie brengen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (17)

Als ik weet van wie het is wel.

Als ik niet kan herleiden van wie het is, dan niet,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan als ik denk dat het losgeld is wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikke niet. Maar ik ben dan ook niet zo eerlijk als dat ik eruit zie...
Ik zit gewoon te wachten tot ik eens zoveel geld vind...
;-)

Toegevoegd op 25-06-2009 23:38:18
Het ligt er trouwens wel aan of er iemand anders bij is. Als je met zijn tweeën bent is het een stuk moeilijker. Dan wil ik namelijk tegenover de andere persoon toch weer eerlijk overkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch delen? ;-)
Het is correct wat de aannemer doet. Als de woning niet bewoond is kan hij proberen aanspraak te maken op het geld of vindersloon als het niet geclaimed wordt. Bij zo'n bedrag kom je toch in de problemen als je het houdt.

Ik zou het zelf ook aangeven.

Toegevoegd op 25-06-2009 23:39:02
Ik bedoel dat als de aannemer het niet aangeeft hij wel moet verklaren waar hij 275.000 euro vandaan heeft. In een sok bewaren is niet zo handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik niet weet van wie het is wellicht niet.
maar het zouden guldens zijn.
wat heb je daar nu nog aan?!

Toegevoegd op 25-06-2009 23:38:57
ik weet wel wat ik morgen doe ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik denken: wat moet de politie ermee? Alsof dat te traceren valt van wie dat geld is. Als dat bekend staat dan komt iedereen wel naar de politie bureau toe om te vertellen hoe blij ze zijn dat hun geld gevonden is. :) Maar het kan natuurlijk ook gestolen zijn. Of er is al aangifte over gedaan.

Conclusie ik zou het naar de politie brengen en heel erg gaan hopen op een vindersbeloning :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou tegen de politie zeggen dat ik het gevonden heb, maar het zelf bewaren. Als binnen de gestelde termijn (ik weet niet hoelang dat is) de rechtmatige eigenaar zich niet meldt, is de poet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie bewaart dat ook voor je hoor. Mijn dochter heeft een keer €10,- gevonden en naar de politie gebracht. Na 3 maanden kon ze het komen ophalen, omdat niemand het was komen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, wat leuk voor je dochter. Zo leert ze dat eerlijkheid loont. Voor alle zekerheid bewaar ik het zelf ... je weet maar nooit wat er op zo'n bureau gebeurt. Ze raken wel meer dingen kwijt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden hebben ze dat eens uitgetest in een tv-programma. Een portomonee afgegeven van een kennis en weken later geïnformeerd.
De portomonee was er niet meer, maar die kennis heeft 'm nooit terug gehad.
Ik zou 'm dan ook zelf houden en doorgeven aan de politie dat ze 'm bij mij op kunnen halen.
Maar ja... 275.000 euro ???
Ha, die Toet;

Je bent 'verplicht' de vondst aan te geven, maar het gevonden geld zette ik wel veilig vast op een rekening. Als de bewezen eigenaar zich dan binnen een jaar mocht melden heb je er ten minste nog rente van getrokken. Eerlijkheid hoeft verstand niet altijd in de weg te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb járen geleden ooit eens een envelop naast een postkantoor gevonden. Hij lag op een soort verhoging. Die heb ik inderdaad afgegeven, het bleek de dagopbrengst van een supermarkt te zijn!!
Nooooit meer iets van gehoord daarna...nog geen dank je wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff stank voor dank.
ik denk niet dat ik zo eerlijk geweest zou zijn.
slecht he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's balen, maar wat doe je de volgende keer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat ik het door geef dat ik iets heb gevonden. Maar dan kunnen ze het bij mij thuis ophalen.
Heb ooit ook eens een tasje gevonden onder de parkeergarage met een duur luchtje en een merkshirt erin. Alles achterhaald via de kassabon en winkel. We hebben het toen na een telefoontje naar de eigenaar zijn adres gestuurd. Idem..niks meer van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Misschien moet je wat aan je voorkomen doen. http://bin.ilsemedia.nl/m/m1dy5nmw1f2g.gif
Mtja ik denk wel dat ik zo'n watje zou zijn dat ik 't zou aangeven. Na 2 jaar ofzo kan je 't dacht ik houden als geen eigenaar zich meldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zou de melding doorgeven aan de politie maar het geld zelf bewaren. Vertrouwen is natuurlijk goed maar ook de politie kan iets kwijtraken.

Ik zou het risico niet willen lopen dat het geld wat via mij dan weer in omloop komt crimineel van oorsprong is. Bewijs je onschuld dan maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is cash geld, dus wellicht besmet. Ik zou het vastzetten op de bank en de politie inlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel, anders krijg je problemen als je het gaat uitgeven... Je kunt het nooit verantwoorden als je er niets van zegt...

Dus ik moet het naar de politie brengen, van mezelf, met een beetje tegenzin wellicht, maar dat weet ik niet, ik heb dat nog niet meegemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt toch wel heel erg waarvan het geld afkomstig is, als het van een xtc-labje is en gebruikte biljetten zijn.... dan zal ik meer gaan sparen en aflossen van mijn salaris en zal ik het langzaam uitgeven over de jaren. In die tijd loopt mijn banksaldo op omdat ik "extra spaar" en leef ik een makkelijk leven zolang ik aan het uitgven ben. Zijn het gloenieuwe biljetten of guldens nog dan zal ik het aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie: netjes!

Nog afgezien van het feit dat het geld niet van hem is, lijkt de kans me groot bij zo'n bedrag dat het verband heeft met een misdaad, wat betekent dat het geld belangrijk kan zijn voor een politieonderzoek. Zelf zou ik het ook afgeven, of eigenlijk bellen of ze het op willen komen halen (wel zo veilig). Ik zou het absoluut niet op de bank zetten en alleen de vonst aangeven: als er inderdaad verband is met een misdaad, kunnen niet alleen het bedrag, maar ook de biljetten zelf belangrijk zijn voor een onderzoek. Ik zou wel opletten dat de vonst goed wordt geregistreerd, mét mijn naam als vinder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netjes...
Ik zou het melden maar niet afleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je 275.000 euro niet even verstopt als je het vindt. Dus zullen er toch wel vragen komen.
Je komt echt in de problemen daarmee.
Dus afgeven is beter, hoe lullig ook.
En dan maar hopen op een beloning...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
genoeg plekken om te verstoppen hoor.