Klopt 't echt dat er geen rechten mogen worden ontleend aan email van bedrijven?

Want als er zelfs al rechten mogen worden ontleend aan mondelinge afspraken (of ik moet me sterk vergissen), dan toch helemaal aan emailcommunicatie?

Dit nav 't antwoord van simplynotedible op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mogelijk-belastingdienst-emailen-wel.13697?userhash=bW1tXzhhYWI4NDJhNDgyNDhhNTk5N2NiYzk3YTU0ODUzMTBm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als je uitspraken leest op www.rechtspraak.nl, dan zie je dat er langzamerhand steeds meer emailverkeer wordt opgevoerd door de partijen. Die wordt door de rechter gewoon behandeld, als ware het normale correspondentie.
Ik heb nog niet zien voorkomen dat een partij aanvoerde:
"Maar ik heb die email nooit geschreven!".
Kortom, je kunt ze veelal gewoon gebruiken bij juridische zaken.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iedereen kan schrijven dat je geen rechten kunt ontlenen aan tekst. Maar dan zeggen ze eigenlijk, "we roepen maar wat".

Het is net zoiets als garantie beperkingen dat soort disclaimers is ook onzin.

Volgens mij bepaald een rechter of iets rechtsgeldig is en niet een brievenschrijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat je een aangetekende email kunt maken en versturen...

Dat is een email met ontvangst- en leesbevestiging... Dat zijn dus aangetekende emails...

En daar kun je je dus op beroepen...

Dus het klopt niet, wat je vraagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom klopt 't dan niet?
Houdt 't feit dat ern aangetekende mail bestaat, in dat je dat dan ook persé moet gebruiken wil je er rechten aan kunnen ontlenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar wel de de andere partij niet zomaar een email mag gaan ontkennen, omdat jij de bevestiging in handen hebt... Als ze je kunnen bedotten, dan zullen ze het niet nalaten als ze de mogelijkheid krijgen...
AWM
14 jaar geleden
In mijn mailclient heb ik die bevestingsoptie uitstaan.
Ik hou daar namelijk niet van.
Dus van mij zul je nooit een bevestiging krijgen. Kortom, ook niet waterdicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar er is ook een andere optie, dat is de leesbevestiging, als je die negeert dan krijg je niets te zien van die email...
Dus dan moet je wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je versleutelde e-mails bedoelt, XiniX. Die kun je pas zien als je de sleutel om de mail te lezen hebt. Als je een e-mail verstuurd met een verzoek om een leesbevestiging, dan kan de ontvanger die e-mail gewoon lezen zonder de leesbevestiging te versturen. Je kunt namelijk in de opties van je mailclient aangeven of leesbevestigingen automatisch verstuurd moeten worden, of dat dat eerst gevraagd moet worden. Kies je voor 'eerst vragen', dan kun je gewoon nee zeggen en de mail alsnog lezen.
Juridisch gezien heeft een e-mail met ontvangstbevestiging dezelfde waarde als een aangetekend schrijven...

Mondelinge afspraken zijn wat curieus, omdat hier een wellus-nietus discussie kan ontstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit 't met juridish gezien dan met mail ZONDER ontvangstbevestiging?