zouden de bewoners van "moddergat" niet beter bij hun gemeente gaan pleiten voor een nieuwe naam voor hun dorp?

afschuwlijk naam voor een dorp vind ik...
weten jullie ook z'n plek met z'n naam en kan dat juridisch gezien zooits veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee. Deze naam is historisch bepaald en op onze cultuur moeten we zuinig zijn.

Herkomst naam Moddergat:
In het voormalige vissersdorp Paesens-Moddergat zijn nog steeds de resten te zien van een riviertje dat hier in vroeger jaren in zee uitmondde. Toen omstreeks 1000 na Christus met de bedijking van het land werd begonnen, bleef de verbinding met de Waddenzee door middel van een kleine sluis gehandhaafd. Toen het sluisje in 1449 was dichtgeslibd, kwam er een definitief einde aan deze toegang naar open zee.

Paesens is de oudste nederzetting. Moddergat/De Kamp is van jongere datum en Moddergat/De Oere, in de Franse tijd ontstaan, vormt de laatste aanwinst. Nader onderzoek naar de herkomst van de naam Paesens, wees uit dat deze naam een verbastering moet zijn van het oorspronkelijke 'Pagingi', oftewel modder, aarde of moeras. Niet vreemd voor grond gelegen nabij de monding van een riviertje. De herkomst van de naam Moddergat laat zich hiermee ook gemakkelijk verklaren.

Daarbij is de natuur in Moddergat zo prachtig dat de naam eigenlijk niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, Moddergat valt best mee.

Toegevoegd op 23-06-2009 20:47:49
Maar ja, we hebben ook nog in NL:

Roggel (Limburg)
Doodstil (Groningen)
De Dood (Noord-Brabant)
Schapenbout (Zeeland)
Hoerediep (nou ja, is een kanaal, geen dorp)
Platvoet (Overijssel)
en niet te vergeten: Rectum (Overijssel)
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch geen computerbewerking?
+1
AWM
14 jaar geleden
Beetje maar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht je van Sexbierum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er mis met sex, bier en rum dan Som?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Platvoet is geen plaatsnaam maar een wijk.
AWM
14 jaar geleden
Nou, ik zou er nog steeds niet willen wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
poehh gelukkig weten jullie mijn achternaam niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wattisdiedan?
In zeeland heb je het dorpje, Nummer Een en ook nog Boerengat, mensen die er wonen hebben er geen enkele moeite mee en vinden het heel gewoon.
Zoiets juridisch veranderen lijkt me geen goed plan, daar komt heel veel voor kijken en kost heel veel geld en dat alleen omdat misschien sommige de naam niet zo leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, ik moest ook aan Nummer Een en Boerengat denken. Is niet ver bij mij vandaan, maar wilde het niet in mijn antwoord gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij dan een reserve Belg?
Zo noemen ze jullie op Schouwen.
Er zijn zoveel 'vreemde' plaatsnamen dat dat onbegonnen werk is. Daarbij komt het de bekendheid van de plaats ook niet ten goede. Ook zal het uiteindelijk niet werken, want iedereen is de oude naam gewend en zal niet makkelijk de nieuwe gaan gebruiken, tenzij het nieuwe bewoners zijn.
Wij hebben dat hier met een zwembad dat een nieuwe naam heeft gekregen, maar door iedereen bij de oude naam genoemd blijft worden. Zelfs door kinderen die zich de naamswijziging niet eens kunnen herinneren en dus niet weten waarom ze het bij die naam noemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die naam beviel me ook niet en ben daar weggegaan, nu woon ik in:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, dacht ik ook aan. Daar liggen mijn opa en mijn oma begraven. Mijn oom heeft er een hoop heisa gemaakt op de begravenis omdat mijn opa niet in het goede familiegraf zou liggen. Dat gaf een hoop consternatie in sexbierum ;o)
Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben. Zoiets heeft toch historie. Ze waren tweede in de mooiste plaats van Nederland.

En sommige plaatsen zijn er erg jaloers op en verhangen jaarlijks hun bordjes, zoals in Krabbegat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Twente heb je ook zo'n "vies" plaatsje..

Toegevoegd op 23-06-2009 22:23:55
Ook leuk (en toevallig). Lees net in de nieuwsbrief van Columbus Magazine dat er een eiland is dat letterlijk een K*T-naam heeft.

http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/1545/het_eiland_dat_vagina_heet.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd beter dan Glanerbrug, daar schijnen ze wel kabeltelevisie te hebben, maar geen riolering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha...die moet ik onthouden. Zal je meevallen trouwens, dat Glanerbrug ; ik kom er regelmatig, en het is het enige plattelandsdorp dat ik ken met een fatsoenlijk winkelaanbod, vermoedelijk omdat ze op de grens liggen.
Als ik dat vergelijk met, pakweg Midden Beemster......oef !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, zie: http://www.youtube.com/watch?v=ah35QK29wPM met name op 1:32 voor de bron van wat ik hierboven zei.
Hoe moet het dan heten? Zandpoel? Nee, dit zijn echt briljante echt nederlandse namen net als meneer naaktgeboren en ga zo maar door. Spontaan bedacht door een of ander onverlaat en heeft daardoor enorme charme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind Puiflijk altijd zoiets vreemds... ik zie dan van die vergeten lijken voor me die al helemaal opgezwollen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goor in Twente heeft inmiddels een nieuwe naam. Zie link.