Klant is koning; In hoeverre mag je iets zeggen als je net hebt opgeruimd en een klant haalt het weer overhoop?

Ik werk in een winkel en vaak gebeurd het dat ik alles netjes aan het opruimen ben, bijvoorbeeld aan het vouwen dat een klant naast me komt staan en vervolgens hetgeen wat ik net heb opgeruimd door elkaar gaat gooien. Vaak vind ik dan het werk wat ik net heb verricht zinloos en ik wil er dan vaak wat van zeggen; de klant ziet namelijk dat ik bezig ben met vouwen. Maar de klant is koning?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk is het jammer als de klant alles wat net opgeruimd is weer door elkaar gooit en ik probeer dan ook alles weer netjes terug te leggen. Dat is een kwestie van opvoeding en fatsoen. Maar een klant moet de kleding kunnen uitvouwen om ze te beoordelen. Als ik nergens aan mag zitten koop ik niks, zeker weten. Een winkel is er niet om de klanten een prachtige uitstalling te laten zien die niet aangeraakt mag worden. Het is tenslotte geen museum. Een winkel is er om de klant iets wat hij wil kopen uit te laten zoeken. Toen ik in Amerika was (ik spreek nu over de 80er jaren) kon ik nergens ongestoord schoenen passen. Van elk model stond er maar een op zicht. Je moest dan vragen of ze jouw maat wilden pakken. Na 3 keer vragen is de lol er wel af hoor; je begint je te generen dat je nog geen keuze hebt kunnen maken en de verkoopster alwéér naar het magazijn moet sturen. Ja, keurig ogende winkels, dat wel, maar ik heb er niets gekocht.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Tja, de klant wil de kledingstukken toch bekijken en daarvoor moet je ze van de (netjes opgevouwen) stapel halen. Dat niet iedereen dat even netjes en tactvol doet is voor jou heel jammer.
Ik zeg dan altijd voor de grap: had je maar een vak moeten leren... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je niks tegen doen. Ik had het ook dan ben je alles netjes aan het zetten en na 5 min ligt het er precies voor dt je het had opgeruimd. Maarja dat is je werk. Als de klanten allemaal netjes achterliet waren er ook een stuk minder banen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de klant is koning. De klant wil namelijk zien, voelen en eventueel passen voordat hij of zij geld gaat uitgeven aan een product.
Het is jouw werk om de klant daarin zo prettig mogelijk te bij te staan en te zorgen dat alles netjes blijft.
Daarvoor sta je in de winkel toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach... Schoonmakers maken ook elke dag dezelfde spulletjes weer schoon. Ontzettend veel werk van ontzettend veel medewerkers is eigenlijk gewoon ontzettend repetief. Geeft niks, hoort er gewoon bij.
Gewoon aan die klant vragen of je kan helpen met 't uitzoeken. In zo'n geval gewoon vriendelijk blijven.

Dan heb je tenminste nog werk - zo kan je ook denken.
Natuurlijk zijn er asocialen. Als je iemand aanspreekt en die reageert asociaal, dan de filiaalmanager bellen en vragen of die de klant er uit kan bonjouren. Want zulke klanten kan je wel missen als kiespijn.

Toegevoegd op 23-06-2009 21:57:40
'aanspreekt': dan bedoel ik dus niet dat je gaat roepen 'Heej! Ik heb net alles gevouwen!! Wilt u dat laten?'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klant is koning, als je er wat van zegt, dan ben je straks ook koning, maar dan wel als klant, want dan verlies je je baantje...

Zo is het nu eenmaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de detailhandel is klant altijd koning! (tenzij deze zich echt onbeschoft gedraagt of misdraagt) Je kunt er dus niks van zeggen helaas, ik heb zelf een kledingzaak, en het went inderdaad nooit, maar ik heb er mee leren leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger zelf een detailhandelszaak gehad en vroeg wel eens aan een personeelslid wie of ze dachten dat de belangrijkste persoon in de zaak was.
Regelmatig werden mijn vrouw of ik aangeduid en dan was er voor mij dus weer wat werk aan de winkel om mijn personeel eens bij te scholen, want "de klant" had het enige juiste antwoord moeten zijn. Snap je 'm nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij snap jij je werk of je functie niet.

Sommige handelingen lijken zinloos, maar zorgen ervoor dat de potentiele klanten geen tering bende in je winkel aantreffen.

Hierdoor nemen ze de tijd om de artikelen te bekijken en met een beetje geluk kopen ze ook nog iets. Wanneer die kleding niet opgevouwen was, waren ze zeer waarschijnlijk ergens anders gaan winkelen.

Ergo, geen omzet = geen werk = thuis vouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de klant is koning, In sommige winkels is het onmogelijk om de goede maat of kleur er uit te zoeken zonder er een rommeltje van te maken (al doe ik mijn uiterste best en vouw ik de stapeltjes vak wel weer een beetje netjes op), zoals bij de Zeeman. En een deel van het werk van die meiden is zorgen dat de winkel er netjes uitziet en dat weer opvouwen. Wordt je voor betaald ook.
Ik ga toch niet een half uur van mijn vrije tijd die slecht gesorteerde shirtjes die NOOIT netjes op maat liggen dus je MOET wel grutten, weer netjes opvouwen zodat het winkelmeisje duimen kan gaan draaien of koffie drinken ?? Dat zou mooi worden, zeg.....
Ik probeer het altijd wel netjes te laten of terug te leggen, maar soms is dat gewoon onmogelijk. En dan is dat zeer zeker NIET míjn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer zei altijd: "de klant is koning als hij zich ook als een koning gedraagt".
Het lijkt me ook heel frustrerend als je net aan het opruimen bent er meteen weer een bende van wordt gemaakt. Als ik dat zie bij mede-klanten laat ik ook meestal mijn afkeuring merken. Aan de verkoper/verkoopster vraag ik, als ik in de opgeruimde stapel wil kijken om advies of geef ik een compliment over zijn/haar werk.

Ik word ook meestal heel prettig geholpen in winkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aansteller...

ik ben straatmaker , ik maak het netjes jij rijd er met je vrachtwagen overheen en ik kan het eruit halen zand erin , en weer opniew erin straten.

dus wat is daar erg aan ?