Jazeker help ik ze, in de mate waarin het nodig/gewenst is. Mijn vader hielp me vroeger met wiskunde, hij kon het op een manier uitleggen waardoor ik het (beter) begreep en daardoor mijn huiswerk (beter) kon maken.

Mijn dochter heeft mijn hulp voornamelijk nodig gehad in de vorm van helpen met overhoren. Mijn zoontje heeft soms problemen met taal en vindt 'oorzaak en gevolg' bijvoorbeeld moeilijk te begrijpen. Door voorbeelden en uitleg te geven begrijpt hij het een stuk beter.

Kinderen durven niet altijd in de klas te zeggen dat ze iets niet helemaal begrijpen, of er is te weinig tijd voor een leerkracht om per kind meer tijd ergens aan te besteden. Juist als ouder kun je hier iets toevoegen. Door een stukje hulp en uitleg kunnen ze hun huiswerk beter maken (wel zelf uiteraard).

Zoals ik altijd de hulp van mijn vader erg gewaardeerd heb, zie ik dat mijn kinderen mijn hulp waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hoor

Andere antwoorden (5)

Ik help de kinderen te begrijpen, het huiswerk kunnen ze daarna heel makkelijk en snel zelf maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ze moeten uiteindelijk wel zelf tot een antwoord komen door te begrijpen waar ze mee bezig zijn. Dus ik help ze de stof/rekenmethode/.. te BEGRIJPEN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb geen kinderen. En dat wilde ik ook zo houden.

Toegevoegd op 19-06-2009 11:07:42
Maar twee minduimpjes? Dat kan meer he!

Toegevoegd op 19-06-2009 11:09:17
Beetje kinderen nemen uit egoistische overwegingen, en dan minduimpjes geven als je kritiek krijgt. Zielig hoor.

Ik ga voor de -10 duimpjes, ik wed dat er namelijk meer dan 10 mensen rondlopen waarvoor dit geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) als je ze wél had, zouden ze wellicht ook geen hulp nodig hebben, zo even afgeleid door je avatar
Ik heb mijn kinderen altijd geholpen met het maken van hun huiswerk. Niet de antwoorden geven natuurlijk, maar ze wel supporten, ze overhoren, en hopen dat het zou lukken als het een moeilijk proefwerk was. Want de een kon heel goed leren, de ander moest ik er doorheen slepen, de volgende twee dachten meestal: het zal mijn tijd wel duren....
Allemaal zeggen ze nu nog, heerlijk dat je ons "bijstond". Het heeft dus in alle denkbare opzichten en meerwaarde.
Maar eerlijk is eerlijk, soms hoopte ik wel eens, dat ze me een dagje niet nodig hadden, want het is wel een behoorlijke aanslag op je tijd. Anderzijds zijn dit ook de "genietingen"van het ouderschap!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik help mijn kinderen met hun huiswerk in de mate waarin ze dat nodig hebben.

Dat wil zeggen dat ik bij de een alle taalopdrachten samen uitvoer, waarbij natuurlijk het kind zelf tot een antwoord moet komen. Het gaat hier om een faalangstig kind, wat hulp nodig heeft om zekerder te zijn van de antwoorden. Het is dus eigenlijk niet eens helpen met het huiswerk in dit geval als wel helpen met zekerder worden over wat ze weet.
Bij de ander moet ik zelfs helpen, omdat het gaat om lezen en dat moet gezamelijk gedaan worden.
Bij weer een ander help ik voornamelijk door te overhoren omdat hij het maak en leerwerk heel goed zelf kan (na een periode waarin dat ook gezamelijk gedaan werd), maar wel een eindoverhoring nodig heeft voor de zekerheid.

Helpen bij huiswerk is voor een deel belangstelling/interesse naar het kind toe en dat is belangrijk. Mijn zoontje die heel goed zelf zijn huiswerk kan maken krijgt ook de aandacht die de anderen krijgen, door vragen te stellen: heb je huiswerk? hoeveel is het? hoe ga je het indelen? wat weet je al?
Daarna gaat hij zelf aan de slag en vraag ik achteraf hoe het ging. In de tussentijd help ik de rest met hun huiswerk, waardoor hij niets te kort komt.
Uiteindelijk zullen ze, als ze allemaal wat ouder zijn, steeds meer zelfstandig gaan doen... gelukkig zou ik bijna zeggen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele klus voor je +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, als moeder/opvoeder heb je gewoon een dagtaak aan de zorg voor kinderen. Ik neem die tijd ook voor ze, zodat ze later zelfstandig zijn en ik dan weer meer tijd aan mezelf kan besteden.