Wat maakt de Nederlander herkenbaar?

Je kent het wel, tijdens vakantie zie je in de verte een stelletje waarvan je zeker weet dat ze Nederlands zijn, zonder dat je ze ook maar hebt horen praten. Ditzelfde geldt voor veel andere nationaliteiten, Britten, Amerikanen, Duitsers... Wat verklapt het (vooral)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de klompen aan hun voeten, de joint in hun mond en de tulpen in hun knoopsgat bedoel je :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een anjer in mijn gat, à la Prins Bernhard.

Het beste antwoord

1. De kapsels: nonchalant, slordig, in de war. Het tegenovergestelde van die gelikte Amerikaanse kapsels met stijfsel en een scheiding. Dat vinden wij truttig of EO.
2. Kleding: 60-graden-alles-door-elkaar-wasjes, niet op kleur gesorteerd, en vooral niet gestreken.
3. Lichaamslengte. We zijn langer dan gemiddeld, en in een groep zie je dat meteen.
4. Niet heel erg blond. Als er in een groep veel blond zit, zijn het eerder Skandinaviers. Het kunnen dan nog wel geblondeerde vrouwen zijn, nouveau riche of onroerend-goed-penose, maar dan zijn er ook mannen bij in foute pakken.
5. 'Stam-gevoel'. Soms kijk je iemand in de ogen, en je ziet het meteen: we zijn stamgenoten. Dat voel je soms.
6. Uiterlijk. Beetje stevig, boertig, niet fijn-gelijnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

De kleding en de kapsels.

Om de een of andere manier kan ik Nederlanders en Engelsen er in het algemeen heel snel uitpikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruzie bij mens erger je niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan duitsers heel goed onderscheiden geen idee waarom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D.m.v kleding, kapsel, accent, gedrag of een combinatie van al die factoren, denk ik dan tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd naar een ander staren/kijken is mi typisch Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is absoluut waar!
En dat valt enorm op als je in het buitenland woont en niemand je daar aanstaart. Heerlijk is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenning! bedankt.
Reclame en herhaling... Haal iemand op de buis en herhaal en na verloop van tijd noemen ze zo iemand een bekende nederlander... zo gaat dat...

De persoon hoeft niet te kennen of te kunnen, gewoon steeds herhalen...

Toegevoegd op 16-06-2009 15:46:05
Bedoel je hoe je ven verre kunt zien dat het een Nederlander is... Dat kun je niet, maar als het geen amerikaan, geen fransman, geen Indiër, geen brit enz enz, dan moet het uiteindelijk wel een Nederlander zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de etalages blijven rondhangen en niet naar binnen willen gaan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij proberen ook altijd zoveel mogelijk geld te besparen. Bijvoorbeeld als je een glas mag vullen in een restaurant doen wij Nederlanders dat natuurlijk wel tot het randje vol ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat nederlanders over het algemeen iets boers in hun gezicht hebben, kaaskoppen. Daaraan herken ik ze meestal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een jaar in Spanje gewoond in een toeristengebied waar het de sport (voor een goeie 'propaganda' ) was van veraf te zien uit welk (Europees) land mensen kwamen. De meeste herken je aan postuur / kleding (vooral bij meer dan 2 personen), spullen die ze bij zich dragen, maar eerlijk is eerlijk - Nederlanders in den vreemde herken je vooral....door het geluid. Je hoeft het nog niet te verstaan wat ze zeggen, puur het volume en het feit dat ze meestal door elkaar heen praten. Voor de jongere generatie valt op dat ze heel erg groot zijn, groter nog dan Duitsers en Skandinaviers. En het zijn ook kleine gebaartjes waar je oog voor krijgt, daar zou ik zo de vinger niet op kunnen leggen. Het geluid was altijd de grootste weggever, van 's morgens negen tot 's nachts na vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mensen rond lunchtijd met een kadetje of krentenbol ziet rondlopen, dan weet je het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij wonen dus in het buitenland en buiten de vakantieseizoenen zie je niet veel toeristen hier.
Zodra het Pinksteren is geweest kom je ze weer tegen; op de parking van de supermarkt en winkelcentra, in de winkels en op de meest onverwachte plaatsen hoor je dan ineens je moerstaal. Mijn vrouw en ik fluisteren dan altijd stilletjes: "ze zijn er weer" alsof de Aliens op aarde zijn geland.
Maar hoe dan ook, ik kan je geen antwoord geven op de vraag hoe je ze herkent, ook al spreken ze niet.
Misschien is het een kwestie van soort zoekt soort, hoewel ik ze absoluut niet zoek, begrijp dat wel goed, want wij zijn erg op onze rust gesteld, en maak één keer een praatje, heb je binnen de kortste keren je huis, tuin, zwembad, jacuzzi en sauna vol met landgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's Morgens vroeg (in het buitenland), als eerste voor de campingwinkel staan voor een AD of Telegraaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders zijn lang, praten vaak luid, en denken dat je je op vakantie niet goedgekleed hoeft te gaan.

Ik heb echt geen idee waarom juist Nederlandse toeristen denken dat sportsandalen, een kaki korte broek met veel zakken en een vissershoedje geaccepteerde kleding zijn om een museum, kerk of restaurant te bezoeken, maar elke keer dat ik die dracht zie, denk ik: ha, Nederlanders. En tot nu toe heb ik elke keer weer gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij vaak opvalt is het gedrag.
al vaak meegemaakt.
Of kleding, houding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de lengte. Nederlanders zijn lange mensen. en idd ook naar andere kijken. en misschien ook wel gedrag:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als de manier van lopen en kijken. Toen ik 4 jaar terug in venetië was, deed ik met m'n vader een wedstrijdje wie de meeste nationaliteiten goed had.. Ook de kleding helpt.. Ow en de rugzakken of andere tassen.. Worden op verschillende manieren gedragen en zien er verschillend uit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als veredelde buitenlander moet ik toch vooral zeggen: De lengte.

Als ik voor vakantie weer eens in Frankrijk zit, ben ik van gemiddelde lengte of net iets langer. Echter, als ik hier rondkijk, heb ik het idee dat de meeste schoolkinderen al een kop boven me uitsteken.