Is het gedrag van noordkorea een bedreiging voor de wereldvrede?

Het land ligt ver weg, maar de bedreiging via de wereldorganisatie`s voelt dichtbij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hangt er nogal vanaf. Als het tot een nieuwe wapenwedloop leidt, zoals die eerder tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie heeft plaatsgevonden dan kan het bijdragen aan de wereldvrede door een concept dat mutually assured destruction heet (zie bron).

Voordat een koude oorlogsituatie en mutual(ly) assured destruction ontstaat moet er echter wel sprake zijn van een soort evenwicht. Als we de Verenigde Staten bekijken die heel hard roepen dat andere landen zich aan allerlei non-proliferatieverdragen moeten houden, terwijl ze zelf ook op allerlei manieren dit soort afspraken negeren dan zien we dat zij beschikken over veel en veel meer kernwapens dan Noord-Korea.

Als de situatie echt uit de hand loopt zou de onbalans tussen Noord-Korea en de rest van de wereld in de zin van de hoeveelheid beschikbare megatonnen aan nucleaire wapens ervoor kunnen zorgen dat er een eenzijdige aanval op Noord-Korea komt (pre-emptive strike) of dat Noord-Korea zelf als eerste een wapen gebruikt tegen een ander land (bijvoorbeeld Zuid-Korea). In beide gevallen is de kans groot dat er een enorme oorlog uitbreekt, misschien zelfs een derde wereldoorlog.

In het kort dus, ja het is een bedreiging, maar het hangt er wel vanaf in hoeverre deze houding zich voortzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee het draagt bij tot de wereldvrede...

Dus is helemaal geen dreiging, maar een aanwinst... Hoe meer landen dat voor elkaar krijgen hoe beter... Nu is N-Korea veilig... en de wereld veiliger...

Amerika verliest weer een stukje zeggenschap, een stukje macht, daarom dat ze zo piepen... Heel goed gedaan van Noord-Korea...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedere gek, die amok maakt is een probleem.
Noord Korea heeft niets op met het Westen, dus je mag niet aannemen dat ze uit ‘fatsoen’ geen bom zouden afleveren in een of ander land in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie neemt dat volgens jou dan aan WimHeitingaRegina?