Een voorziening zoals gas, electriciteit en water, kan uitvallen.Ben je daar op voorbereid?

Een paar dagen geleden was er bij ons een stroomstoring. De hele stad zat zonder.
Dat betekent: geen radio, tv, pc, koffiezet-apparaat enz.
In dit geval duurde het maar twee uur, maar dat weet je nooit vooraf. 't Kan ook veel langer duren.

We vinden het vanzelfsprekend dat die voorzieningen er zijn: een knopje indrukken en het licht gaat aan, de kraan opendraaien en er komt water uit, maar dat kan dus ook uitvallen. We hebben allemaal wel een kaarsje in huis, maar verder? Ben je voorbereid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (15)

We hebben vloeistof (ook mineraalwater) genoeg in huis om het minimaal een week zonder stromend water te redden.
We hebben bij de campingspullen een gasbrandertje liggen en ook hebben we een barbecue waar we de spullen die in de diepvries liggen en op het punt staan te ontdooien door stroomuitval op kunnen klaarmaken.
Ook conserven genoeg in huis om het een week uit te zingen.
Momenteel is het zomer, tegen de tijd dat het donker wordt kunnen we gewoon naar bed, is niet zo heel veel vroeger dan normaal, maar verder zijn er zaklampen en kaarsen aanwezig.
TV-kijken is toch al niet mijn grootste hobby, dus die zal ik ook niet missen...

Mmmm... Eigenlijk lijkt het me best leuk, zo'n weekje back to basic!

Toegevoegd op 15-06-2009 10:48:45
Oh ja, we hebben ook nog zo'n ouderwetse generator thuis... kunnen we toch nog tv kijken om te zien hoe lang de stroomstoring nog duurt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat noemen ze ook wel kamperen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar heeft het wel wat van weg he :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamperen is ook niet meer wat het geweest is. Daar verbruiken ze tegenwoordig ook heel wat stroom bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt.. vaak zelfs om kleine tv'tjes aan te zetten... als ik iets niet mee hoef op vakantie is het wel een tv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Back to basic' die ervaring kan een voordeel zijn.
Zou iedereen eens moeten doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamperen zonder stroom, kan dat dan? ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar heb je alleen een tent en een slaapzak voor nodig... leuk hè?
Het zal meestal best wel te overzien zijn. Bovendien hebben de zaken die je noemt geen hoge prioriteit. Als dat wel het geval is dan is een mobiele generator aangewezen.
Ik hoef in mijn huis echt niet voorbereid te zijn op het egste van het ergste in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hoor

Een kolen kachel kan meteen worden aangesloten op de schoorsteen schacht,

daarnaast is er een aggregaat tot onze beschikking, helaas wordt 't water een probleem.. maar genoeg supermarkten zeg ik zo! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar bij langdurige stroomuitval, komen de supermatkten ook in de problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar tegen die tijd heb ik alles al binnen als je me niet verkeerd begrijpt. en zolang mijn aggregaat aanblijft werkt mij koelkast ook dus no problem.
Toen in de Bommelerwaarde de elektriciteit een paar dagen lang uitviel, bleken mensen bij oma in het bejaardenhuis een dorp verder op bezoek te gaan. Niet voor de koffie... Nee, zodat ze hun MOBIELTJE KONDEN OPLADEN. We zijn eigenlijk wel een schofterig volkje geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan best een weekje kamperen in huis. Als het lukt in een tent, lukt het ook wel met een echt dak boven mijn hoofd. Ik heb genoeg conserven in huis, en een goed gevulde koel-vriescombinatie die in geval van stroomuitval genoeg isoleert om 24 uur op temperatuur te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen , dit zijn voor de meeste onder ons regelrechte rampen : geen internet, transacties, geen info van de buitenwereld, inhoud diepvries totaal waardeloos, geen verwarming, geen airco, geen kookinstallatie . Onze afhankelijkheid van de nutsvoorzieningen is de grens overschreden van het aanvaardbare. In die zin zou het wenselijk zijn een
"non- default" systeem verplicht in te voeren met betrekking tot deze basisenergie, zij het met generatoren, zij het met overschakeling op een andere electriciteitscentrale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben altijd conserven in huis, een voorraad mineraal water, kaarsen, zaklantaarn, een kachel waar we op kunnen koken en bij deze kachel die we nu hebben kunnen we zelfs brood bakken. Dus ik heb ook meel in huis!
Uit het buitenland bracht ik een radio mee die werkt op zonne-energie of "bewegings"energie. Dus de noodzakelijke info zouden we nog kunnen ontvangen!
Een grote boekenkast vol met boeken en spelletjes!
Dat wordt genieten van een weekje geen tv enz. Alleen zou ik internet wel missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben daar psychisch niet op voorbereid, want dat betekent ook geen internet. De accu's van mijn laptop gaan ongeveer 6 uur mee, dus als het GSM netwerk van mijn provider het blijft doen kan ik nog 6 uur op Goede Vraag iets van me laten horen. En dan wordt het stil, doodstil.

Na een tijdje kom ik vast wel tot bezinning en dan zullen we ontdekken dat we niet zoveel voorraad hebben en het meeste houdbaar is of bevroren. Dat moet dus snel op.

Vervolgens krijgen we het lumineuze idee om de caravan op te halen uit de stalling en voor de deur te zetten. Daar zit een gasstel en flessen in en in de winter ook verwarming op gas. Kamperen op het grasveld voor de deur. Water is niet zo'n probleem als de winkels ons kunnen bevoorraden. En bij nood zijn we aangewezen op natuurlijk water uit een meer of zo. Dat zullen we dan moeten koken.

Ik denk dat we er wel uit komen, maar dat internet het niet doet vind ik veel vervelender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit mijn eigen leven: ineens kregen wij het lumineuze idee om de houten brug over de Jan Gijzenkade in Haarlem weg te zagen en zo weer voor een paar weken hout te hebben.... 1944
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha!
Ik ben er op voorbereid. Koffie en thee maken is jammer dan, en alleen heel vervelend. Mijn electrische rolstoel kan ik niet meer opladen. Het bed waarin ik lig loopt leeg want ik heb een beweebaar matras op lucht i.v.b.met decubetes. Nog erger is dat als de stroom uitvalt, ik kan stikken want de zuurstofconcentrator werkt niet, en als de noodflessen het niet doen, kan ik ze niet hervullen. De brandweer komt met grote spoed automaatisch als de stroom uitvalt. Het infuus staat stil, ik zou de vloeistoffen dan nog met injecties in balans krijgen. Ik kan ook geen alarm slaan want die knop staat ook stil. Dit alles twee keer meegemaakt en ik kan je verzekeren dat je je dan niet lekker voelt. Ik ben enigszins voorbereid maar dit kan niet met alles. Het gevaar is aanwezig dat voor mij de wereld stil staat. Het noodagregaat staat klaar. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar ben ik op voorbereid en ik kan dat zelfs, zij het met moeite nog twee weken uithouden ook nog...

In Bangladesh spreken ze er schande van dat duizenden onder erbarmelijke omstandigheden moet leven in tenten, belabberde sanitaire voorzieningen, noodwinkels waar je geen normaal artikel kunt kopen en wij in Nederland gaan dat dan vrijwillig doen, wij betalen er een fortuin voor en noemen het dan kamperen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben thuis een open haard, en 2 oude kachels. Dus wat warmte betreft: geen probleem. Licht: Zaklampen en kaarsen(alleen wat minder in de winter). We hebben altijd wel redelijk wat frisdrank in huis, dus daarmee moeten we het wel een paar dagen vol kunnen houden. Daarnaast eerst de vriezer leegeten, en daarna hebben we kastjes vol met houdbare spullen.

Ik denk dat wij er wel tegen zouden kunnen, als het max. 1 week duurt ofzo.
De meeste mensen zullen het wel een paar dagen vol kunnen houden, zeker als je wat kampeerspullen in huis hebt. Als het goed is komt er dan (indien nodig) na een paar dagen hulp op gang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt een probleem wordt, dan is niemand voorbereid. Supermarkten? zonder verlichting en beveiliging. Ik den dat het electrisch bediende hek voor de ingang niet eens openkan. Liften, hydrofoors, tankstations (met benzine of diesel voor de generator) als staat stil. Uit te houden voor een paar dagen, dan is het over en uit. Het huidige gezin is niet meer in staat te overleven. In mijn jonge jaren hadden wij wel bijlen, boomzagen, touw etc. in huis. Maar tegenwoordig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een (grote) tuin, hebben vaak nog wel bijlen, zagen o.i.d. in huis.
Bij ons viel een maand geleden ook het licht uit en dan lijkt je toch wat problemen te hebben.
We hadden kaarsjes, maar die gaven niet genoeg licht, de douche/kraan was koud, internet deed het niet(laptop wel, op accu) Het was goed zoeken naar een zaklamp, maar ik denk dat de gemiddelde nederlander als gas/stroom/water uitvalt best wel een probleem heeft.. (moet je je voorstellen dat je een hek hebt dat alleen electrisch open kan!!:O)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, ik heb nog wel minstens een ons dropjes,