Waarom klinkt het stemgeluid van sommige mensen zo mooi ?

Sommige mensen zijn weg van Barry White, of de vrouwensten van Enya .
Wat maakt een stemgeluid zo aangenaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als mensen een bepaalde stem mooi vinden dan is dat de liefdebron inzichzelf de kleur van de klanken beroeren de ziel. Muziek en gezang bind mensen. Iedereen heeft een eigen smaak maar wordt in de ziel geraakt en beroerd door klankkleur. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is een kwestie van smaak.
Anderen vinden het weer lelijk.
14 jaar geleden
Omdat ze de waarheid (puurheid, kwetsbaarheid enz enz) belichamen.. En dat hoor je en dan smelt je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben een ruwe stem, en dat is aantrekkelijk voor sommige mensen.
Het klinkt lekker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten is eigenlijk zingen.
We gebruiken heel veel tonen.
Ieder mens heeft zijn eigen tonen en volgorde hiervan.
In dialecten klinkt dat heel anders, andere volgorde.
Nu is het zo dat we het ene liedje mooier vinden dan een ander.
We vinden egenlijk de toonvolgorde mooier.
We noemen dat een mooie stem.
Voor ieder doel is er wel een mooie stem te vinden.
Die van een dominee moet anders klinken dan van een marktkoopman.
Mijn mooiste stem is die van Linda de Mol, daar zit geen kraakje in.
Daarom is ze zo succesvol in praat en spelprogramma's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar bestaat een specifiek woord voor : het timbre van een stem.In het nederlands ook klankleur genoemd. Ook de warmte en de scherpte van een stem of van een instrument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige stemmen klinken alsof er twee stemmen met een kwint tussenruimte klinken. Dat kan natuurlijk niet want de stembanden kunnen maar een toon tegelijk produceren; het zal te maken hebben met boventonen die de illusie van een tweede stem (ook bij lachen) wekken. Prachtig, een stem die je een engel zou toedichten.

Toegevoegd op 10-06-2009 23:46:35
Ik heb het hier niet over gedubde zangers of zangeressen maar stemmen in het 'wild'.