Wordt je vingerafdruk gewist als je wordt vrijgesproken?

Wanneer je verdacht wordt van een misdaad, wordt meestal je vingerafdruk geregistreerd. Haalt men deze weer uit het systeem wanneer iemand wordt vrijgesproken of het niet tot een veroordeling komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Hieronder antwoord op je vraag, met link.

In geval van een veroordeling wegens een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van zes jaar of meer is gesteld, zullen de justitiële gegevens van betrokkene dertig jaar worden bewaard. In geval van een veroordeling wegens een lichter misdrijf, dat wil zeggen een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van minder dan zes jaar, een bewaartermijn van twintig jaar. Deze bewaartermijnen zullen ook gaan gelden voor de strafvorderlijke gegevens van betrokkene, zijn vingerafdrukken, de persoonsgegevens die over hem in de strafrechtsketendatabank worden verwerkt, en zijn DNA-profiel.

Toegevoegd op 09-06-2009 11:05:27
Ik moet er toch op terugkomen. Alhoewel ik in een half uurtje surfen veel tegenstrijdige info lees, wil ik me hieraan vasthouden:

De profielen van verdachten die worden veroordeeld, blijven in de DNA-databank. Het NFI verwijdert de profielen van verdachten die vrijgesproken worden of niet langer verdacht zijn.

Mijn excuses dat ik je in eerste instantie op het verkeerde been heb gezet :(

http://www.watisgenomics.nl/genomics/genomics/i000556.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Marita, helaas is dit niet helemaal een antwoord op mijn vraag, het gaat namelijk alleen om mensen die veroordeeld zijn. Ik was juist geinteresseerd in wat er gebeurt met dna en vingerafdrukken als er geen veroordeling plaatsvindt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt dus respectievelijk 20, of 30 jaar bewaard krullenkoppie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het gaat in Marita's stukje specifiek over veroordelingen voor misdrijven, ik wil juist weten wat er gebeurt als er geen veroordeling plaatsvindt, maar een vrijspraak of als er uberhaupt geen rechtzaak van komt.. Kan goed zijn dat daar wel info over staat in de link maar die kan ik zo snel niet vinden, tis nogal ingewikkelde taal (2ekamerstuk geloof ik..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand niet verder vervolgd of zelfs vrijgesproken wordt, gelden dezelfde regels, zie ook ditzelfde artikel. Justitiële gegevens zijn uitgezonderd van de regel dat deze vernietigd dienen te worden zodra iemand is vrijgesproken of ontslagen van alle rechtsvervolging. De reden daarvoor is dat het bewaren van deze gegevens van belang kan zijn om op een later moment volledig inzicht te kunnen hebben in het strafrechtelijk verleden van betrokkene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah ja, dat klinkt ook wel logisch.. Dus als ik het goed begrijp wordeen wanneer iemand verdacht is geweest van een zware misdaad worden zn gegevens 30 jaar bewaard, en bij een lichter misdrijf 20?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is een pittig stukje tekst he? ;) Dus zowel bij verdachten als veroordeelden gelden inderdaad dezelfde bewaartermijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ojee, nu kom ik er toch nog even op terug.. Want wat nu als iemand echt geen verdachte meer is? (omdat er al iemand anders veroordeeld is bijvoorbeeld) Slaan we het dan ook nog op? ik vond daarnet nl dit artikel: http://www.c2w.nl/onschuldig-dna-uit-databank.60107.lynkx?referer=rss
En toen wist ik t nie meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o, en dit vond ik ook trouwens.. http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=65355
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie ik moet er toch op terugkomen. Alhoewel ik in een half uurtje surfen veel tegenstrijdige info lees, wil ik me hieraan vasthouden: De profielen van verdachten die worden veroordeeld, blijven in de DNA-databank. Het NFI verwijdert de profielen van verdachten die vrijgesproken worden of niet langer verdacht zijn. Mijn excuses dat ik je in eerste instantie op het verkeerde been heb gezet :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en de link nog: http://www.watisgenomics.nl/genomics/genomics/i000556.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Ja, ik zit ook al een half uur rond te surfen, de info online is nogal tegenstrijdig..
Maar die link is idd duidelijk, dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank, we zijn weer wat wijzer geworden :) en een dikke +1 voor je goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi zenks, zou je mss je toevoegingen ff willen kopieren naar je antwoord? dan staat t mooi bij mekaar, want alle andere antwoorden hier blijken dus fout te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Done :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, voor alle moeite die je hebt gedaan, en omdat het klopt natuurlijk: beste antwoord!

Andere antwoorden (7)

Nee hoor...

Die word in één grote landelijke databank bewaard. En hier hebben organisaties als 'Interpol', 'AIVD', 'CIA', 'FBI', 'MOSSAD' etc. etc. etc. ook gewoon toegang toe...

Toegevoegd op 09-06-2009 08:43:44
O ja...

Ik kan me herinneren dat op veel lagere scholen al op een speelse manier vingerafdrukken worden verzamelt van kinderen als een politie agent komt uitleggen wat ze zo allemaal doen...

Dus wellicht zit je vingerafdruk allang in die grote landelijke databank voordat je überhaupt veracht wordt van een misdrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat ze die weggooien en dat zou ook stom zijn. Net als dna, moeten ze altijd bewaren!
Er zijn mensen die daar bezwaar tegen hebben. Maar als je niets kwaads in de zin hebt, werkt het toch niet tegen je. Ik zie alleen waar voordelen om misdaden sneller op te kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die worden eeuwig en 3 dagen bewaard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, je zou het de volgende wellicht wel gedaan kunnen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, getuige de link hieronder:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat er juist over dat het Europese Hof Groot Brittanie heeft teruggefloten omdat ze deze gegevens juist niet meer mogen opslaan, zie ook dit krantenartikel: http://www.c2w.nl/onschuldig-dna-uit-databank.60107.lynkx?referer=rss
Nee, justitie wil het liefst een zo groot mogelijke database met vingerafdrukken om te 'matchen' indien nodig.

Als je naar de Verenigde Staten gaat, worden je vingerafdrukken ook genomen, puur preventief.

Het liefst zou justitie van iedereen de vingerafdrukken hebben en bewaren uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorige antwoorden hebben het terecht over het feit dat je gegevens hoe dan ook bewaard worden.

Nog een aanvulling daarop is dat je vingerafdrukken binnenkort ook verplicht in je paspoort komen te staan (op de chip), de database die daarvoor aangelegd wordt is gescheiden van die van de politie, maar de vraag is natuurlijk zeer hoe dat in de praktijk werkt en wie er toegang toe heeft.