Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gisteren was de herdenking van D-day.Er werd veel aandacht in de pers besteed aan de landing van de geallieerden (Operatie Overlord),

op onder meer Omaha Beach, maar Omaha Beach was slechts één van de vijf plaatsen waar ze aan land gingen.
De codenamen voor de andere vier waren: Utah, Gold, Juno en Sword.

Wie heeft deze codenamen bedacht en waar komen ze vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
854

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daar was een speciaal comiteetje voor in het leven geroepen.

"There was a committe that was given the job if comming up with "code names" and "operational names"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies.
"Many were choosen to be as unlike the actual operation as was possible." Aan de andere kant, wiki answers is de Amerikaanse Goeievraag :)

Andere antwoorden (1)

De codenamen zijn door de geallieerden bedacht.
En ze komen nergens vandaan. Dat klinkt natuurlijk gek.
Maar het is niet zo gek. Ze mochten absoluut niets te maken hebben met de zaken waar het werkelijk over ging.
Dus ze zijn zomaar willekeurig ergens op een kantoortje bedacht. Want de vijand luisterde mee.....
(Lees meer...)
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom niet Bron: Antwoordman?
Veel van mijn antwoorden komen van vele webpagina's, mijn geheugen en mijn boekenkast. Ik snap de meerwaarde niet van bron: www.hierstaathet.com. Grote kans dat die website ook maar wat aankletst. Wat ik wel leuk zou vinden, is als iemand aankomt met: Maar hier (....) staat heel wat anders!
AWM
14 jaar geleden
Die geloofwaardigheid ambieer ik niet, althans wil ik niet bewijzen hier, mijn antwoorden spreken voor zich.
Een bronvermelding naar Wiki-answers is prachtig, maar dat is de Goeievraag van Amerika. Het antwoord daar over dit onderwerp is geschreven door zomaar een anoniem iemand en..... zonder bronvermelding. (behalve dan dat hij een betrouwbaarheidsfactor heeft van 53, iets om over te nemen hier)
Dus wat zegt dat nou in hemelsnaam?
Kortom, wees superkritisch tegen me en vecht mijn antwoorden aan met argumenten en bronnen daar waar nodig. Discussies vind ik leuk.
AWM
14 jaar geleden
Ja, nou, ik doe dat vaak ook wel, als je mijn antwoorden volgt. Maar ik blijf bij één punt, een link naar Wiki-answers is een bron, maar absoluut geen bewijs. En een antwoord kan ook serieus onderbouwd zijn zonder link.
Maar ik snap je punt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding