Waarom kun je pas na 24 uur iemand als vermist opgeven bij de politie?

Stel als een voortvluchtige crimineel uit de gevangenis is ontsnapt, moet het gevangenispersoneel dan ook 24 uur wachten met iemand aan te geven als vermist zijnde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Wanneer u bij de politie melding doet van een vermissing, stelt de politie u veel vragen om te achterhalen hoe ernstig de situatie is. U krijgt ook een vragenlijst die u zo volledig mogelijk moet invullen. U levert de ingevulde vragenlijst in samen met enkele recente, goed lijkende foto's van de vermiste. Denk eraan de naam en het telefoonnummer van uw contactpersoon bij de politie te noteren, zodat u later weet naar wie u kunt vragen.

Wanneer uit de gegevens blijkt dat de persoon waarschijnlijk geen ernstig risico loopt dan wacht de politie enige tijd (meestal 24 uur) voordat zij een opsporingsactie start. Het blijkt dat driekwart van de vermiste personen binnen 24 uur weer terecht is. Als de politie vindt dat de vermiste persoon een ernstig risico loopt, start zij direct een onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede info! Iets belangrijks dat ik eruit haal: je hoeft dus helemaal niet 24 uur te wachten tot je aangifte mag doen! Je mag aangifte doen zodra iemand vermist is, en als de politie de kans dat diegene in gevaar is groot acht (verdenking van ontvoering, maar bijvoorbeeld ook iemand die medicijnen nodig heeft en niet bij zich heeft) wordt het onderzoek ook direct gestart.

Andere antwoorden (4)

Nee, dan niet, omdat de voortvluchtige een gevaar voor de samenleving kan zijn. Daarnaast is de voortvluchtige veroordeeld om daar te zijn/zitten.

Toegevoegd op 30-05-2009 11:51:34
Hij is gestraft en mag dus niet zomaar vertrekken, bedoel ik te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij gaan in die gevallen meteen alle alarmbellen rinkelen. Bij een `gewone` burger is het 24 uur, vind het ook raar maar het is zo. Waarschijnlijk omdat is gebleken dat veel mensen binnen die tijd toch nog huiswaarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de regels zo...
daar doe je niets aan...

ken je deze?

Komt er een man bij de politie... ik wil aangifte doen van verdwijning van mijn vrouw... Ok dat kan zegt de politieman
Sinds wanneer is uw vrouw vermist, vroeg de agent...
Nou zegt de man, dat was twaalf jaar geleden...
Waarom komt u dan nu pas aangifte doen? vroeg de agent...
Ja zegt de man, ik kon het al die tijd niet geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de agenten zich liever bezig willen houden met onbelangrijke zaken zoals boetes uitdelen opstraat vanwege alcohol drinken in het openbaar, wildplassen etc.... dat staat bij hun op nr.1