Kan je zomaar je handtekening veranderen?

Ik gebruik nog steeds de handtekening die ik als 12-jarige heb verzonnen. Ik merk de laatste jaren (vooral in mijn werk) dat het eigenlijk een te makkelijke en kinderlijke handtekening is. Kun je dat zomaar veranderen of moet je dat officieel aangeven ergens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
61.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik zit met precies hetzelfde eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag +1, maar het onderwerp als zodanig is al behandeld in http://www.goeievraag.nl/vraag/binnenkort-allemaal-kinderachtige-handtekeningen.5634 misschien heb je daar ook wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij en je 10 punten voor deze vraag zijn binnen!!! Goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 inderdaad, ik heb de naam van mijn vriendje toentertijd nog in staan! Beetje zielig haha

Antwoorden (4)

Ik verander vaak van handtekening... Elke keer als er een ingrijpende verandering plaats gevonden heeft, is de handtekening anders bij mij... Nu is dat een paraaf-achtige krabbel die ik in 3 milliseconden plaats...
Het is een weerspiegeling van jou, dus elk product dat jij zet om je handtekening te zetten, is geldig... En hoef je niet te deponeren ergens... It is self-declaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 milliseconden.....welke stopwatch gebruik jij om dat te berekenen? Dat moet een erg accuraat ding zijn! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij benadering dan... vooruit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guidance: Ik zou dit even in een antwoord zetten als ik jou was. Je verhaal klopt helemaal. Mijn vriend had zijn handtekening niet eens veranderd, maar hij kwam niet overeen met wat er al bekend was en dat gaf heel veel problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja de bank, die scant dat idd... Maar wie schrijft nog iets over heden ten dage... Dat was ven het vorig millenium...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons was het bij het aanvragen van een id-kaart voor zijn dochter, door haar moeder. Er moest een handtekening van mijn vriend mee naar het gemeentehuis, ter goedkeuring. Die deden toen moeilijk omdat de handtekening niet overeenkwam met wat ze al hadden. Moest hij uiteindelijk nog naar het gemeentehuis om zich te legitimeren bij zijn eigen handtekening...
Volgens mij kun je die gewoon veranderen wanneer je wilt. Ik word nooit gecontroleerd als ik ergens mijn handtekening onder moet zetten. Ik heb er ook nog een die ik als kind heb verzonnen inclusief 2 bloemetjes...!! Denk meer dat het een formaliteit is dan dat er tegenwoordig echt nog waarde aangehecht word. Als je je maar kunt indentificeren ( wel verplicht) als de persoon die behoort te ondertekenen maakt het volgens mij niet uit wat voor krabbel je zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een hele goede vraag ook van mij een plusje erbij.

Ik ben even gaan googelen, kwam bij Postbus 51 uit, waar ik dit lees:

Wijzigen handtekening
Er zijn geen wettelijke regels of voorwaarden voor het wijzigen van de handgeschreven handtekening. Wanneer u naar aanleiding van het gebruik van de achternaam van uw partner uw handtekening wijzigt, moet u zelf de instanties en (financiële) instellingen op de hoogte brengen.

Ik denk dus dat je in elk geval naar je bank moet en daar je handtekening moet laten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee van een handtekening is eigenlijk dat degene die de handtekening heeft gezet zélf kan verifiëren dat het inderdaad zijn eigen handtekening is. Dit principe heb je bijvoorbeeld nog steeds met creditcardbetalingen (bij bepaalde maatschappijen), waarbij je volgens de verzekering die je standaard tegen misbruik hebt alleen hoeft te zeggen "dat is niet mijn handtekening" om het afgeboekte bedrag terug te krijgen.

In de praktijk werkt dit natuurlijk niet goed, daarom wordt een handtekening vaak gebruikt in combinatie met een identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld bij de bank, waar je met je ID erbij je handtekening voor toekomstig gebruik laat registreren. Of bij de gemeente, waar zoals eerder gezegd een nieuwe handtekening wel wordt geaccepteerd, maar alleen als je je persoonlijk komt legitimeren. Ook creditcardmaatschappijen eisen tegenwoordig vaak dat winkels het nummer van een geldig identiteitsbewijs registreren op de bon-met-handtekening, om misbruik van bovenstaande loophole tegen te gaan.

Maar die combinatie met legitimeren neemt niet weg dat je handtekening primair van jezelf is, een middel waarmee *jij* verifieert dat je zelf ergens akkoord voor hebt gegeven. Jij kan dan ook zelf beslissen je handtekening te wijzigen. Het is alleen wel slim om de bedrijven/instanties die je handtekening kennen en waar je nog vaker een handtekening zal zetten, hierover te informeren. En dat zal over het algemeen inderdaad persoonlijk en met ID erbij moeten zodat ze de combinatie opnieuw kunnen archiveren.

Toegevoegd op 29-05-2009 14:13:11
Een maand geleden was er overigens een verwante vraag, misschien heb je iets aan de antwoorden die daar zijn gegeven.