Letterlijk (voor zover je Chinees letterlijk kunt vertalen) betekent het woord Tao "Weg".

Volgens het Taoïsme is alles in een perfecte harmonie. Geen statische harmonie, maar één die voortdurend verandert, een in voortdurend wisselend evenwicht. Geen stilstand, maar dynamiek.
Alles heeft zijn tegendeel. Niets kan bestaan zonder dat tegendeel en: voor alles is er de juiste tijd.

Je zou kunnen zeggen, dat als je leeft met deze waarheden je met Tao leeft: op de juiste weg bent, de juiste manier van leven hebt. Leeft in overeenstemming met de werkzame kracht die het leven, het heelal, in stand houdt.

Die kracht heet ook Tao.

Tao is dus de weg, de waarheid, het leven.

In zijn meest fundamentele vorm is Taoisme een manier van leven en werken die accepteert wat er gebeurt, het waardeert en ervan leert.

Bron: http://www.innerned.org/tao.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lekker globale vraag...

een Chinese filosofische en religieuze stroming

In de wikilink staat het uitgebreider uitgelegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tao is de leer van Lao Tse, de jonge grijsaard...

Het zijn 81 (?) verzen in een klein boekje, genaamd de Tao Teh Ching...

Hij die weet, spreekt niet...
Hij die spreekt, weet niet...

dat is een van de verzen...

De man, Lao Tse, was oud en wilde naar de Himalayas om in eenzaamheid te sterven... Hij moest over de grens en een oud-leerling was er douanier... Hij weigerde om hem door te laten, alleen als hij het nageslacht een boek naliet, mocht hij door... Na een paar uur kwam Lao Tse met de Tao Teh Ching en mocht door om te gaan sterven...

Dit boekje is in vele uitvoeringen nog steeds te koop...

Een aanrader...