Hoe leer je een vreemde taal het best?

Vanwege m'n grote liefde woon ik sinds september vorig jaar in een franssprekend land, en het Frans onder de knie krijgen gaat een beetje stroef... Ik wil het wel, natuurlijk. Ik krijg straks ook een kindje hier (33 weken zwanger). Wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Probeer je ook door een franse krant te worstelen. Blijft wellicht wat "kleven" waarvan je het dan later weer hoort in een andere samenhang, en ineens begrijp je het dan !

Ik heb nederlands geleerd door engelse films te kijken met nederlandse ondertiteling. Daar steek je veel van op.
Verder ben ik gewoon gaan werken ook al kende ik het taal niet. Dat is een beetje een stok achter de deur om het sneller onder de knie te krijgen. Veel succes en met de kleine ook :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Veel taalaanbod krijgen.

Dat kan door veel televisie te kijken, maar interactie is beter. Het is moeilijk om na je twaalfde een taal goed op te pikken, dus je zult eraan moeten werken.

Voor je kindje hoef je je geen zorgen te maken. Hij/zij zal het Frans haarfijn oppikken, zelfs als jij er Nederlands tegen spreekt. Voor meer informatie moet je het Taallerend kind eens lezen.

Toegevoegd op 25-05-2009 18:58:22
Probeer je overigens op deelgebieden te focussen en neem jezelf ook dingen voor. Bv. Vandaag ga ik in de winkel vragen waar bepaalde producten liggen, of vandaag ga ik, ook al weet ik de weg, vragen welke kant ik op moet. Vandaag ga ik het weer volgen en eventueel herformuleren aan iemand anders. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect is het taleninstituut Regina Coeli te vught.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.. en een beetje ver weg misschien?
Ik zou de "rosetta stone" proberen....het leert je snel uitspraak, herkenning; erg praktijk gericht.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga veel met Franzen om, ga naar de plaatselijke dorpsvereniging en praat veel met mensen. Maak duidelijk dat je de taal nog niet kent maar wel wilt leren en ik neem aan dat zij je dan wel willen helpen. Daarnaast Franse les nemen om de theorie te kennen en dan dus veel in praktijk brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het best een taal leren door het heel veel te spreken en door veel interactie met mensen uit een land waar die taal wordt gesproken. Maar ik kan me voorstellen dat je het erg lastig vindt om het onder de knie te krijgen. Misschien is een online cursus of bijvoorbeeld toch maar een LOI-cursusje aan te raden.

Overigens is de opleiding in het klooster in Vught erg "berucht". Misschien kan je daar een stoomcursus volgen (zie link).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het best is om naar Frans te luisteren en te lezen. Probeer te luisteren naar plaatselijke mensen die daar wonen en zo goed mogelijk antwoord te geven. Je moet de taal ook veel spreken voor de uitspraak, zelf vind ik Frans ook heel moeilijk.

De eerste site is echt voor beginners en op de 2de site staan meerdere cursussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op alle dingen in het huis een geeltje plakken met het franse woord. Eventueel in het meervoud. Je leert daarmee geen grammatica maar je woordenschat neemt toe. Een b oeje bij de hand van werkwoorden en vervoegingen zodat je direct even kunt kijken. En hoe lief je man of vriend je ook vindt, laat je corrigeren als je iets fout zegt. Spreek dat gewoon af, En.....leer hem op zijn beurt Nederlands. Je kind wordt zo wie zo 2 talig dus dat is ook weer meegenomen. Het allerb belangrijkste is± Niet bang zijn fouten te maken.........die maak je toch wel. Als je 10 Franse woorden kent......spreek je zo wie zo al 100% maar Frans dan de gemiddelde Fransman. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste tip die ik je kan geven is: Niet bang zijn fouten te maken!!!

Een van de redenen dat kinderen dingen veel sneller leren dan volwassenen (bijvoorbeeld werken met een computer) is dat zij totaal niet denken aan de fouten die zij kunnen maken of de impact daarvan. Angst staat alleen maar in de weg. Niemand zal je overigens uitlachen als je een fout maakt. Als een Fransman gebrekkig Nederlands spreekt zul jij ook denken: "Wat leuk, hij probeert Nederlands te spreken!" en niet: "Goh, wat maakt hij veel fouten.".

Verder raad ik je aan een beetje grammatica uit boeken te halen, maar het meeste te leren "op straat". Je leert NIET door alleen in de boeken te bladeren. Een Nederlands kind leert Nederlands in eerste instantie ook niet uit boeken of door lessen, maar gewoon door goed te luisteren en anderen na te praten.

Luister ook naar Franstalige muziek, zoek de vertaling van het lied op op het internet bijvoorbeeld. Kijk naar Franse DVD´s met Nederlandse ondertiteling.

Wat TV en literatuur betreft: Programma´s en boeken voor kinderen werken heel goed! Bijvoorbeeld de Franse versie van Sesamstraat. Een stripboek is helemaal geweldig, want als je een woordje niet begrijpt dan weet je vaker door de tekening nog wel wat het woord waarschijnlijk betekent. Bovendien leer je zo spreektaal i.p.v. geschreven taal. Koop bijvoorbeeld een Franse Suske & Wiske die je al eens in het Nederlands hebt gelezen (Bobbie et Bobette heet het daar geloof ik).

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kind zal het ongetwijfeld prima afgaan, en als je je Nederlands op peil houdt kun je er heel gemakkelijk een tweetalig kind van maken als de beide ouders consequent zijn in hun taalgebruik (zeg ik uit persoonlijke ervaring).

Wat betreft jezlf is het belangrijkste dat je niet jezelf gaat isoleren en terugtrekken, maar dat je je onder mensen schaart om de taal veel te gaan gebruiken. Foutloos zal het waarschijnlijk nooit worden, maar begrijpelijk is zeker haalbaar (zeg ik op basis van persoonlijke observatie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Raquality;

Voor jou zijn er al genoeg tips en goede raad geplaatst, voor je kleine heb ik er nog wel een; spreek thuis geen Frans met je kind. Je kind moet Frans leren van Franstaligen anders gaat het jouw (ongetwijfeld nog aanwezige) foutjes overnemen. Als de vader van de kleine wel Franstalig is, moet je in het gezin allebei consequent je moedertaal blijven gebruiken tegen elkaar; goed voor jullie kennis van elkaars taal en je kind zal zich de tweetaligheid als iets volkomen natuurlijks eigen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe alle Nederlandse media de deur uit, maak alleen gebruik van Franse media. Als je wilt weten wat er in de wereld gebeurt pak de Franse krant of TV, misschien moet je in het begin honderd keer in een woordenboek kijken om een kort artikel te lezen, maar dat mindert vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn talen worden beter als ik ze spreek, kom ik weer met mijn second life, maar je treft de mnesen die het spreken allemaal daar. het werkt echt, je leert iets het best door het te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten, praten en nog eens praten.

Ik moest ooit voor een leeronderzoek naar een Spaanssprekend land. Ik heb toen eerst op universitair niveau twee cursussen Spaans gedaan met extra conversatielessen. Ter vergelijking: dan heb je ongeveer middelbare schoolniveau (vergelijkbaar met de beheersing van een vreemde taal waar je eindexamen in doet, zoals Frans of Duits). Leuk voor op vakantie, maar niet genoeg om in zo'n land te leven.

Dat lijkt snel, maar het kan sneller: toen ik in het land zelf aankwam, heb ik vijf weken cursus gevolgd die bestond uit twee weken hele dagen les en drie weken halve dagen les. De lessen bestonden voornamelijk uit conversatie. Aan het eind van die vijf weken was ik in staat mijn antropologische onderzoek uit te voeren, compleet met ingewikkelde interviews over religie en vruchtbaarheidsrituelen met mensen die alleen Spaans en Quechua spraken.

Overigens heb ik wel de ervaring dat als je zo snel een taal leert, je alles ook weer binnen no time kwijt bent als je niet meer met die taal in contact komt. Ik ben nu weer terug op het niveau " de weg kunnen vragen en een biertje kunnen bestellen", en ik kan wijs worden uit een Spaanse website (erg handig voor mijn werk). Maar omdat jij in een Franssprekend land woont, zul je dat probleem niet hebben.