Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom willen veel mensen op internet zo graag anoniem blijven?

Overal op internet gebruiken mensen nicknames om te chatten of deel te nemen aan fora. Bij de afbeeldingen plaatsen ze vaak niet hun eigen hoofd, maar een cartoon, een dier of een ander plaatje.

Waarom is het blijkbaar zo moeilijk om naar buiten te treden als wie je bent? Is dat vanwege angst om persoonlijk verantwoordelijk gesteld te worden? Is dat misschien door onzekerheid, schaamte of aantasting van privacy?

Wat is de waarde van die privacy en tegelijkertijd anonimiteit? De keerzijde is toch dat je ook je persoonlijke naam kunt verbinden aan al het moois dat je ontwikkelt op het web en aan de ideeen die je uitdraagt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat je ervan uit moet gaan dat alles wat je op internet zet, voor iedereen (familie, vrienden, vijanden, werkgevers, etc. etc. etc.) voor eeuwig zichtbaar is en blijft. En dus ook alles wat je op internet zet je ooit nog in de staart kan bijten.

Daar ga ik van uit bij alles wat ik op naam én 'anoniem' op internet zet. Ik schrijf dus niets waar ik van denk dat ik er niet altijd achter kan staan, of minstens er altijd voor uit kan komen dat ik dat ooit vond. Wat dat betreft ben ik niet chantabel: als ik het publiceer, mag wat mij betreft iedereen die ernaar graaft het weten.

Maar dan nog blijft de overweging: als bijvoorbeeld een potentiële werkgever mij googlet, wil ik dan dat alleen wat vrijblijvend geneuzel op fora op de eerste pagina met hits verschijnt, of die briljante tekst die ik geschreven heb en de (o.a. bestuurs)functies die ik heb uitgeoefend? Liever dat laatste dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat je niet overgeleverd wilt zijn aan die éne gek die jou wel even komt opzoeken omdat jouw standpunt hem niet bevalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb je een ultieme vrijheid!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je eigen vrijheid. Waarom zal je trouwens je hele ziel en zaligheid in het openbaar gooien? Is volgens mij nergens voor nodig.
Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld 2 weken lang een bepaald persoon op bv. GV zou volgen, dan kom je aan de hand van zijn/haar vragen en antwoorden, heel veel te weten over die persoon. Ik denk dat de persoon in kwestie er zelf van zou schrikken.
Dus met die anonimiteit valt het uiteindelijk nog wel mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En van mij...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jullie nog niet in de gate gehouden...:)))
voor eigen veiligheid

je komt met internet met zo veel mensen in contact
en je kent ze niet eens
dus mocht je je zelf als een persoon weeregeven je echte zelf .
kunnen best veel van deze mensen misbruik van jou identiteit maken..

bijvoorbeeld een foto ..
heb je met een van de duizend gasten ruzie..
zet ie jou hoofd op een of naakt lichaam en het blijft voor altijd op internet staan
en dat kan jou reputatie schaden zeker voor een hele lange tijd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben naakt van mezelf leuk genoeg hoor ;-) +1
Als je open bent op het internet, dan kunnen vreemden en gekken, maar ook commerciële instellingen met gemak van alles over jou te weten komen. dat lijkt me hoogst ongewenst. Ik krijg al genoeg spam vandaag de dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schaam me niet voor wie ik ben. Ik weet heel goed wie ik ben. Maar ik ben niet perse publiciteitsgeil en ik hoef niet alles aan de grote klok te hangen in die zin. Ik vind het wel prettig om op deze manier die mensen waarvan ik het wel waardeer dat ze meekijken wat ik uitspook op de hoogte stel. Het is ook een beetje tegennatuurlijk om overal en nergens met je naam en toenaam jezelf te noemen. Tenzij je een commercieel perspectief hebt en daarmee jezelf een rol aanmeet waarbij je zelf niet uit je rol valt omdat je antwoorden geeft die van je verwacht mogen worden en die binnen het profiel van je professionalisme passen. Niet alles moet en hoeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de angst om herkend te worden, meer niet... Alle vragen draait om angst... Heb je geen angst dan heb je deze vragen niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen op internet hoor, als je anoniem ben kan je niet ter verantwoording geroepen worden he
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, en dan zit je op een bepaald moment met 45.000 "vrienden"...... of vijanden....

of van alles wat

en dan zeg je wat negatiefs over bijv. een geloof, in een opwelling natuurlijk, en dan ben je het haasje

dan heb je ook nog mensen met een duistere kant, die zeggen 12 jaar oud te zijn, terwijl ze toch echt 55 zijn, bijvoorbeeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach ik praat overal plubliek bekent, hier is dat toevallig niet zo omdat niemand het heeft. maar als iedereen hier gewoon bij eigen voor naam en avatar zat had ik dat ook heus gedaan.
groet martine
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding