Wanneer gaat het filmdocumentatiecentrum van start? En iemand een idee hoeveel het downloaden van een oude film gaat kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het Nederlands Film Festival ontsluit dertig jaar festivalgeschiedenis via het NFF Filmarchief dat onlangs online is gezet. Achter de schermen is twee jaar lang gewerkt om de informatie van álle films die ooit op het NFF werden vertoond, digitaal te ontsluiten. Het Filmarchief bevat nu geactualiseerde beschrijvingen en credits van meer dan 8.600 filmtitels, 14.000 scènefoto’s en tientallen trailers.

Vanaf 28 september a.s. kunnen film- en televisieliefhebbers ook terecht op de site van Filmotech. Filmotech is een samenwerkingsverband van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten, het Eye Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het samenwerkingsverband maakt deel uit van het nationale digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst.

Op de site zijn op termijn alle Nederlandse films en series van de publieke omroepen aanbieden via streaming video. Het bekijken van oudere titels zal 99 eurocent kosten. Voor nieuwe films en series moeten kijkers 5 euro betalen. Tijdens het Nederlands Film Festival 2010 wordt de site gelanceerd.