Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij iets meer vertellen over de schilder a.j. van driesten?

heb gekeken op internet maar ik loop vast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Arend Jan van Driesten werd in 1878 geboren in Leiden als de zoon van een artistiek begaafde in kunst geïnteresseerde ambtenaar; hij stierf op 5 januari 1969.
Van Driesten behoorde tot de groep Leidse impressionisten waar ook Willem van der Nat en Cornelis Vreedenburg bij zaten. Zij namen een voorbeeld aan de schilders van de Haagse School, die het weergeven van stemmingen in de natuur in een spel van kleuren en tonen verkozen boven de exacte weergave van de werkelijkheid. Van Driesten schilderde en aquarelleerde voornamelijk landschappen met water en boerderijen. Inspiratie daarvoor vond hij in de omgeving van Leiden, bij de Noordense en Nieuwkoopse plassen - waar vóór hem ook Weissenbruch schilderde -, later in Renkum, Eefde en Gulpen. Zijn landschappen zijn ruim van opzet en zelfs de horizon is bij Van Driesten een belangrijk gegeven. Net als wolkenformaties, voortgedreven door de wind. Wie zijn werk bestudeert komt tot de ontdekking dat kerktorens dominant als donkere silhouetten tegen de hemel afsteken. Dorpjes, buurtschappen en zware boomgroepen gaan gebukt onder de loden last van een wolkenlucht. Het licht van de zon wil maar niet doorbreken... In die betekenis is hij een figuur die het raam dicht doet, de gordijnen sluit zodra de zon gaat schijnen. Daarentegen is zijn werk niet somber, maar dramatiek is hem niet vreemd en daarin ligt de veelzeggenheid van een door hem geschilderd landschap.
Zijn werk is o.a. aanwezig in Rijksmuseum De Lakenhal in Leiden.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea,
bedankt voor je antwoord,sloot aan wat ik al had opgezocht.

Andere antwoorden (1)

Dat kunnen deze websites:

http://www.polak-gallery.nl/kunstenaars/driesten
http://www.kunstgalerie-arnold.nl/artist.asp?GroupID=656
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding