bonsai staat op een kleiachtige grond die de juiste ph waarde bezit en voeding.
ga dus niet zo maar bij mesten .
1 keer per jaar een beetje bij voeden is al meer dan voldoende.
het geheim zit 'm in de snoeitechniek van de takken en het binden van de takken .
wortels moet je absoluut niet snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja! Anders sterft hij af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Een bonsai staat in een klein potje, en de wortels worden gesnoeid om ze klein te houden. Hierdoor gaan continue voedingsstoffen verloren. En omdat de kluit klein is, ios er een continue tekort.

Niet te veel geven, want je wil took niet dat hij 2 keer zo groot wordt!

Toegevoegd na 14 minuten:
Het begrip bonsai bestaat uit 2 Japanse woorden, bon betekent ondiepe schaal of pot, sai betekend plant of beplanting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,en let op de npk-waarde 13-15-10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan ga ik de verwarring compleet maken: nee.

Een echte bonsai groeit juist zo klein omdat hij met extreme voedselarmoede te maken heeft en tegen de verdrukking in moet groeien. Krummholz noemen ze dat ook wel.

Maar de bonsais die je tegenwoordig koopt zijn geen echte 'krummholz-boompjes'. Dus die mogen wel wat mest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uiteindelijk zijn alle voedingsstoffen uit zijn kleine potje toch een keer op :-).
Maar bijvoeden met mate hoor. Klein boompje, klein potje, klein beetje :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpele vraag ja of nee.

Maar als ik hier alleen met ja op antwoord,
dan wordt mijn antwoord verwijderd.
Heb ik al meegemaakt.

Dus ik zou zeggen: ja, Het bemesten van Bonsai is heel belangrijk, ze staan immers in kleine potten met weinig voedingsstoffen. Door regelmatig en op een goede manier te bemesten zorg je voor een gezonde en gecontroleerde groei.

In de bron zie je een artikel over het bemesten van bonsai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk anders gaat hij dood