Wanneer is een schilderij een goed schilderij en niet alleen een leuk plaatje?

Je kent het mischien wel, je loopt langs een kunstwinkel, kijkt even naar binnen en dan ineens zie je hem hangen! Tussen al die andere schilderijen in hangt er een die je zo geweldig mooi vind, dat je ontroert raakt alleen al door de kleuren. Je kijkt en kijkt nog eens en hij blijft geweldig , maar waarom? het is niet meer dan een nageschilderde werkelijkheid.

Een goed schilderij is pure emotie de meeste schilderijen hebben dat niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat is dan heel bijzonder om een schilderij op die manier te ontdekken tussen heel veel andere.
Het is mij nog nooit overkomen. Ja, een keer bij een kennis aan de muur. Die wilde het niet verkopen.
De voorstelling had voor mij iets heel speciaals.
Toen ik binnen kwam viel mijn oog als eerste daarop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is geheel afhankelijk wie hem ziet.
Over smaak valt nu eenmaal écht niet te twisten.

Ik zal dit verduidelijken met een voorbeeld wat ik ooit op TV gezien heb.

Een man op TV vertelt dat hij wijnliefhebber is. Hij vertelt vol passie over wijn en de reizen die hij heeft gemaakt om bij de verschillende wijnboeren zelf de wijn te proeven en daar te kopen.
Langzamerhand blijkt in de documantaire dat deze man niet slecht in zijn slappe was zit.
Waar voor een normaal mens een flesje van €15,- al bijzonder is draait hij voor een fles van ettelijke honderden euri zijn hand niet om.

Uiteindelijk blijkt ook dat hij op een veiling iets van €3000,- !! voor een fles wijn heeft neergeteld.

Op een gegeven moment vraagt de reporter wat nou echt een goede wijn is.
In tegenstelling wat ik had verwacht dat hij een langdradig antwoord zou gaan geven over druiven, verarmde grond, rijpingsprocessen, bouqet, smaakpappilen, ..... enz enz
was zijn simpele maar o zo ware antwoord:

Een goede wijn is een wijn die JIJ lekker vind. Punt.

Of die wijn nou rood is of wit, in een dure kristallen karaf zit of in een kartonnen pak, €5,- of €250,- het gaat erom dat jij hem lekker vind.

Dit is met schilderijen niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beauty is in the eye of the beholder.

Misschien vind je het wel een goed schilderij omdat het zo'n leuk plaatje is...

Ik denk dat dit echt een kwestie van smaak is. Persoonlijke voorkeur.
Ik heb niks met heel abstracte kunst, maar ook niet met surrealistische zaken. Toch kan ik bepaalde schilderijen die onder deze noemers vallen wel waarderen.
Er is ook nog een verschil tussen een schilderij mooi vinden en hem in je kamer willen hebben hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat als je er zou willen in binnengaan en in wonen.Dat kan evengoed in een Pollock zijn als in een Renoir, maar ook in een Jan Bianchi uit Amsterdam.
Ik denk dat je het kunt vergelijken met een kamer in iemands huis.Uit sommige kamers kan je je niet snel genoeg uit de voeten maken, bij andere heb je het gevoel dat er een vreugde en rust uitstraalt die je doet besluiten dat je daar wel zou willen of kunnen wonen.
Puur persoonlijke mening uiteraard.