Ik wil graag nederlands leren, maar ik denk dat allen mensen in nederland spreken goed engels. Ben ik gelijk stom om te proberen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (16)

Nederlands willen leren is een mooi streven. Zeker niet iedereen in Nederland spreekt goed Engels. Als je zelf Nederlands spreekt zul je veel beter mee kunnen doen in de maatschappij, dan wanneer je het moet hebben van anderen, met wie je in het Engels moet communiceren.

Je bent niet stom als je iets wilt leren, eerder juist heel verstandig!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verstandig voornemen. Je 'handicap' is dat de meeste Nederlanders basaal Engels spreken en daar onmiddellijk naar overschakelen bij een confrontatie met iemand die geen Nederlands spreekt. Ook als die ander geen woord Engels spreekt. Dan leer je het natuurlijk nooit. Vraag Nederlanders om Nederlands tegen je te spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het doen. Mensen die meer talen spreken worden daar intelligenter van en het wordt toch wel gewaardeerd als je Nederlands spreekt; je hoort er dan toch meer bij.
Helaas gaan veel Nederlanders Engels tegen je spreken als ze door hebben dat je Engels spreekt. Ze willen graag laten horen hoe goed ze zijn.
Dat maakt het er niet gemakkelijker op, maar laat je daar niet door ontmoedigen; zeg gewoon dat je Nederlands wil leren. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd handig om de taal te spreken in het land waar je woont, veel nederlanders spreken inderdaad engels, maar als je naar een ander land verhuisd is het gewoon goed dat je ook de taal spreekt, dat verwachten ze ook van ons als wij naar een ander land verhuizen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, je bent juist slim als je wat wil leren.
wij hebben eerder respect voor mensen die nederlands willen leren.
Gewoon doen. je bent echt niet stom, alle begin lijkt moeilijk maar na een tijdje kan je trots op jezelf zijn
13 jaar geleden
Je bent al aardig op weg. Als je nog jong ben ga je dat heel snel leren. Je kan dat niet stom noemen, het is veel stommer, als je niet probeert.
Alles wordt ook veel makkelijker voor je als je de taal machtig ben.
Veel succes ermee !

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zeg : DOEN !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het absoluut meteen gaan proberen. Ik ken iemand die al 10 jaar in Nederland woont en werkt en die nog steeds met iedereen Engels blijft praten, omdat zijn Nederlands te slecht is. En dat is zowel voor hem als voor zijn collega's lastig, omdat niet iedereen zo goed Engels spreekt. Daardoor krijg je toch communicatieproblemen. Als je meteen Nederlands gaat proberen te spreken en ook aan Nederlanders die tegen jou in het Engels gaan praten zegt dat je het graag wil leren, dan zul je alleen maar waardering krijgen. Heel veel succes alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet iedereen in nederland kan engels en als je in nederland woon lykt het me logisch dat als je in nederland werkt en woont je ook een beetje verstaanbaar kunt maken i.v.m werk etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen in Nederland kennen redelijk wat Engels. Dus u zou zich best kunnen redden met Engels. Maar Nederlands is in veel gevallen handiger.

Het komt er in het kort op neer wat u met de taal wilt doen:

Bent u slechts voor korte tijd in aanraking met het Nederlands (<3 jaar)? Blijf dan bij het Engels, want dat is ook een goede taal om te begrijpen.
Als u verwacht lang met het Nederlands in aanraking te komen, leer dan Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het toch proberen. Het is een misverstand om te denken dat iedere Nederlander goed Engels spreekt, want dat is niet zo. Het is dus wel handig als je je een beetje kunt uitdrukken in de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker doen. De gemeenschap gaat je veel vlugger aanvaarden als je hun taal spreekt. Zelf met foutjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en al spreken alle nederlanders engels, je zult toch nederlandstalige formulieren moeten kunnen lezen en invullen. Als je hier woont is het slimste wat je kunt doen nederlands leren. Voor heel snel zelfstudie, is de Delftse methode waarschijnlijk wel geschikt. Anders via buurthuizen of volwassenenonderwijs
anneliez
13 jaar geleden
Ik had een Engelse collega, tijd geleden. Hij sprak toen (nog) geen Nederlands. Ook al spraken wij allemaal Engels, gingen we onder elkaar toch gauw op het Nederlands over. Op die manier viel hij er toch gauw buiten, tenzij iemand speciaal voor hem Engels ging praten.
Dus ik zou zeggen: ga verder met Nederlands leren, want dan hoor je er toch meer bij.
Ik hoop dat je dit kan begrijpen!

If you don't understand this, leave a 'reactie' and I will translate this.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat ben je echt niet! Zolang je in Nederland woont is het zeer handig om Nederlands te leren. Echt waar, andere Nederlanders respecteren je ook veel meer als je gewoon Nederlands zou praten. Het is ook veel gemakkelijker.

En zolang je in Nederland woont vind ik eigenlijk dat je de taal wel moet kennen. Ik vind het goed van je dat je het zelf al wilt leren. Dan heb je de grootste stap al gemaakt.
Er zijn ook genoeg mensen die willen de taal niet leren, dat leid soms tot sterke ergernis.

Gezien de taal waarin jij de vraag stelt ken je wel een beetje Nederlands, dat maakt het nog makkelijker. Het beste leer je Nederlands door het gewoon tegen iedereen te praten, vooral als je het nog niet zo goed kan leer je het snel. Dus familie vrienden en onbekenden.

Succes zou ik maar zeggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker Nederlands leren!
Alleen al het feit dat je hier je vraag in het Nederlands schrijft is prijzenswaardig.
Wat maakt het uit of je foutjes maakt. Het gaat om de communicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je in Nederland wilt vestigen of er al woont kun je het beter wel leren. Veel gemeenten geven zelfs gratis les, Informeer er eens naar. DOEN!!!