Dat ligt er nogal aan welke vorm van liefde. Ben je bijvoorbeeld homo, dan zegt dat boek dat zogenaamd liefde zou prediken dit:

"Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk" (Leviticus 18:22)

"Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten." (Leviticus 20:13)

Maar misschien bedoel je niet dat soort liefde, maar meer liefde zoals voor je kinderen:

"Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen,
dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden.
Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’
De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt." (Deuteronomium 21:18-22)

Of meer in het algemeen, voor familie en vrienden:

"Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet,
goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld,
luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd.
U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen. Dat is zijn straf, want hij heeft geprobeerd u te vervreemden van de HEER, uw God, die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd." (Deuteronomium 13:7-11)

God is liefde?

(Alle citaten uit de Nieuwe Bijbelvertaling via Biblija.net, The Brick Testament toegevoegd als bron ter illustratie.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het begin over dood en dergelijke, kan er wel in staan, maar dat vind ik meer een standpunt van de extreme islam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik heb niet bedacht dat de bijbel bestaat uit het nieuwe én het oude testament. Dat er christenen bestaan die doen alsof het oude testament ongeldig is (overigens meestal alleen als dat ze zo uitkomt) doet er niets aan af dat de héle bijbel het heilige boek van het christendom is. @arke: je kunt deze citaten beter vinden passen bij de extreme islam, ze komen toch echt uit de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tweetact: Zullen we de tien geboden dan ook maar wegdoen? Die staan tenslotte ook in het oude testament. Of slaat Matteüs 5:17 ("enk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.") alleen op de passages die je zelf prettig vindt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, al twee minnaars die tegen de bijbel zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een kenner van het christendom is het een eerste begrip dat het Nieuwe Testament de vervuling is van het Oude Testament oftewel de Pentateuch of de Torah in de persoon en de boodschap van Jezus de Nazoreer (= de Godgewijde). En die boodschap is dat je God moet begrijpen als dat het om liefde gaat voor jezelf en de medemens en dat is niet de sexuele liefde. Het is in die context erg goedkoop en gemakkelijk om met citaten uit het Oude Testament aan te komen om de hedendaagse en nog steeds actuele boodschap te kakken te zetten. Dan snap je het dus willens niet of je bent te opportunistisch voor je eigen tijdelijke gerief.
De overgeleverde tekst van 1 Corinthiers 13 over de liefde is wat mijns inziens het meest die vorm van liefde is die wordt bedoeld. Als je daar in de juiste context geen verbinding mee kunt maken, tja; wat blijft er dan nog over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boodschap te kakken zetten? Maar Dree, hoe kom je daan nou bij? Dit is een essentieel deel van de bijbel, het kan toch niet zo zijn dat dat genegeerd wordt omdat andere delen prettiger zijn om te lezen? Waarom heb je het trouwens speciaal over de seksuele liefde? Ik citeer toch niet alleen delen over de (homo)seksuele liefde, maar ook over de liefde die je geacht wordt te tonen voor je zoon, je volle broer, je dochter, de vrouw die je bemint en je beste vriend? Je wilt toch niet zeggen dat dat allemáál mensen zijn met wie je seks zou hebben, jij oude viespeuk?

Andere antwoorden (9)

Lees 1 Korinthe 13 Met name 13 vers Daar staat En nu blijft geloof,hoop en liefde,deze drie .Doch de meeste van deze is de liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb een ander lief gelijke jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel geeft aan dat de liefde het belangrijkst van alles is, en dat je kunt praten over je geloof of wat je weet of meent te weten. Maar als je niet lief hebt ben je niets.
Bovendien staat er in de Romeinen brief:
Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga heen en vermening vuldig u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je iedereen lief moet hebben die jou ook lief heeft, en dat er eigenlijk geen geweld en oorlog moet zijn(wat er wel is:-()
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gij zult Uw naastens vrouw of dienstmaagd niet begeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mocht je naastens geiten (of waren het schapen) toch ook al niet begeren?
Je zou ook het Hooglied kunnen lezen uit het Oude Testament.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees maar psalm 133
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel zegt heel veel over de liefde maar als je naar de essentie zoekt dan is "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" de zuiverst vorm van onegoïstisch liefde dat een mens kan geven.

Het is de enige manier voor een mens om zichzelf te verheven tot het goddelijk verstand.

Het is en was een doel van ontelbare mystici door de eeuwen heen en de enkelingen die dat echt hebben bereikt moesten soms hun leven opofferen als een bewijs voor de waarheid die ze aan de mensheid probeerden te onthullen.

God is de onvoorwaardelijk liefdes kracht die alles bij elkaar houdt.