wat is het verschil tussen een burggraaf en een graaf?

Is het burggraaf of burchgraaf ?Bij het laatste zou ik de de link kunnen leggen met een burcht.Vandaar misschien de naam burch(t)graaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Burggraaf (Latijn: praefectus, castellanus of burggravius) is een adellijke titel (vroeger een functie), die gewoonlijk hoger is dan baron maar een graad lager dan graaf. Het vrouwelijke equivalent is burggravin. De drager van deze titel vervulde vanaf de vroege middeleeuwen een militaire bestuursfunctie voor een leenheer en was in rang grofweg vergelijkbaar met een hooggeplaatste bevelhebber van een garnizoen. Hij of zij zetelde op een burcht of ander soort vesting, waarvan de naam werd afgeleid. De functie van burggraaf verwerd langzamerhand tot een erfelijke functie, waarna de titel haar betekenis verloor en een dode letter werd. De leen van een burggraaf (wanneer van toepassing) werd burggraafschap
http://nl.wikipedia.org/wiki/Burggraaf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronde vind je het antwoord