Wanneer is iets kunst?

Als je snel iets maakt is het geen kunst, maar wanneer wel?
Het moet een bepaalde prikkeling bij anderen teweeg brengen en dan is het kunst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Kunst is subjectief
zelfs iets snel gemaakts kan kunst zijn
via de link wordt daar op een interessante manier antwoord op gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst is datgene wat de minister van cultuur zegt dat kunst is!
Althans dat is nu de geaccepteerde realiteit.

“Kunst” is één van de meest misbruikte woorden.
Vooral de politici hebben daar een dankbaar misbruik van gemaakt.

Vroeger dacht ik altijd dat kunst en of cultuur iets was dat uit het volk automatisch naar voren komt.
Dat is echter een ontwikkeling die buiten de invloed van de politici omgaat.
Omdat door kunstuitingen weergegeven kan worden, en naar buiten gecommuniceerd, wat er onder het volk leeft,
is het voor politici belangrijk om deze uitingen te controleren en te beïnvloeden.

Vandaar dat ze besloten om te gaan bepalen wat er als kunst geproduceerd moet worden.
Dat gebeurt dan door middel van allerlei subsidies. De door de politici goedgekeurde kunstenaars en hun producties worden gesubsidieerd.
Andere, niet-gesubsidieerde producties, worden daardoor relatief veel duurder, en hun scheppers kunnen
moeilijk concurreren met diegenen die hun producten, (door die subsidies), veel goedkoper kunnen verkopen.

Daarnaast wordt er een netwerk opgebouwd van “kunstcritici” die met veel omhaal van woorden bepaalde zaken de hemel in prijzen of de grond in praten. En wee de “domme burger”, (zoals ik) die durft te bekennen dat hij niets van snapt van al dat pseudo wetenschappelijk gelul! Dat zijn cultuurbarbaren!

Eén van de beste voorbeelden van dit gedoe vind ik nog steeds een “schilderij” van een aantal gekleurde vierkantjes. Dat geef je dan een mooie naam:”Victory, boogy woogy” (?), je maakt een foto van koningin Beatrix in aanbidding tegen het doek opkijkend, hangt het in het Rijksmuseum, en vertelt het volk dat het kunst is. Vooral omdat de maker, ene Mondriaan, ook zegt dat het kunst is.

Dat alles rechtvaardigt dan dat het volk weer gedwongen kan worden om 80 miljoen te betalen aan de handige “kunstenaar”, en een veelvoud van dit bedrag om alle ambtenaren en politici en hun vriendjes te betalen die dit handige spel spelen.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kunstenaar bent, dan maak je kunst.
Kunstenaar ben je in Nederland, als je de opleiding gevolgd hebt.
Als je niet bent opgeleid als kunstenaar, is het meestal geen kunst wat je maakt, maar een creatieve uiting.

http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-kunst-kunst-noemen.41011
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.

Toelichting: De kwaliteit van een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de prikkeling die het teweeg brengt. De sterkte van de prikkeling, de hoeveelheid mensen die er wordt geprikkeld, hoe goed die prikkeling wordt gewaardeerd, en hoeveel effect en invloed de prikkeling heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan ‘de mate van kunst’. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.

Iets wordt níet beschouwd als kunst als het slechts de zintuigen of slechts de geest prikkelt, of primair een ander doel heeft dan dat. Voorbeelden; puur een mooie afbeelding van een waterval is decoratie, of soms ook kitsch. Het prikkelt alleen de ogen, maar niet de geest. Is de waterval echter op een bijzondere manier in beeld gebracht, of in een originele context, zodat de geest ook wordt geprikkeld, dan wordt het gezien als kunst. Een gezellig achtergronddeuntje (muzak) is geen kunst maar een emotioneel meeslepend muziekstuk wel.

Een Hollywood-kassucces wordt wel eens gezien als kunst. Deze prikkelt de zintuigen en de geest van heel veel mensen. Maar als de prikkeling niet lang blijft hangen en verder geen invloeden uitoefent in de filmwereld maar snel weer wordt vergeten, is het geen ‘hoogstaande’ kunst. Sommige kleine films echter trekken misschien minder publiek maar oefenen grote invloed uit op het publiek en/of de filmwereld en worden daardoor meer als kunst gezien.

Een architectonisch bouwwerk zoals een brug kan ook kunstzinnige aspecten bevatten, en zelfs als kunstwerk worden beoordeeld. Maar omdat een brug primair een ander doel heeft dan dat, wordt het over het algemeen niet beschouwd als ‘Kunst’.

Soms kan iets wat oorspronkelijk niet gemaakt is als kunstwerk tot ‘kunst’ worden verheven, zoals het blik tomatensoep van Andy Warhol. Het voorwerp verliest op dat moment zijn oorspronkelijke bedoeling en krijgt de nieuwe bedoeling om de menselijke geest te prikkelen, en wordt zo "Kunst".

Echter een algemeen geaccepteerde exact correcte definitie van kunst bestaat niet, aangezien kunst veranderlijk, subjectief en contextafhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat gemakkelijk om de beschrijving van een begrip van wikipedia te halen. Googelen kan iedereen. Het gaat erom wat jezelf van de stelling vindt.
Kunst is kunst als de toeschouwer dat vindt,ongeacht wat een ander er van denkt.