Waarom vinden jongere mensen kunst niet cool?

Want ik ben 16 en vind museums en kunst heel leuk, maar het lijkt wel alsof je ineens een nerdje bent als je het leuk vind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook nooit begrepen. Ik vond het zo leuk toen ik later op de kunstacademie zat, en al mijn klasgenoten ook gek waren op kunst.
Hoewel er op mijn middelbare school ook wel meer mensen waren die het leuk vonden trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het leuk ik ben 12 maar ik ben goed in tekenen dus
verwacht je dat wel

Antwoorden (10)

kunst is ook niet cool, kunst is mooi. en wat mooi is kost soms geduld en een concentratiespan van langer dan een minuut. dit moet bij jongeren vaak nog ontwikkeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je moet "slim en ontwikkeld" zijn om kunst te waarderen? Hmm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms ja, soms ook niet als je bijv blues als kunst ziet. dan gaat het weer meer om het gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stereotype hoor dat jongeren kunst niet kunnen waarderen! Bijna net zo erg als het beeld dat je een nerd bent als je een kunst liefhebber bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dit een heel verstandig antwoord van Menno, dat is wel eens anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga maar is met een gem. vmboklas naar een museum, je kan ze net zo goed op het pakeer terrein laten, de interesse in hun blik is ongeveer gelijk. niks mis mee, sterker, sommigen dingen zijn juist mooi omdat ze wat later komen. @ ineke bedankt:)
Omdat we allemaal verschillen. Zelf vind ik bepaalde kunst wel mooi maar heel veel ook niet. Dat jij het wel mooi vindt betekend niet dat je een nerd bent. Je bepaald zelf wat je wel en niet mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste dingen waar jongeren zich mee vermaken zijn interactief. Dat kan van kunst niet altijd gezegd worden.
(Spel)computers en TV zijn niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Dat is erg laagdrempelig vermaak, waar jongeren over het algemeen voor vallen.

Wat bij kunst altijd een rol speelt is dat je meer ziet als je meer weet. Ik vond kunst pas echt interessant worden toen ik het beter begreep. Maar daarvoor moest ik wel over kunstbeschouwing en -geschiedenis leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je anders bent dan wat er van je leeftijd of groep verwacht wordt, wordt je gewantrouwd door die groep. Het is niet alleen met kunst, het is met alles. Het lijkt tegenwoordig alsof je alleen cool bent als je een leeghoofd bent die alleen maar TMF en xfactor kijkt. Dit is onze wereld.

Ik zou je mee willen geven om daarin niet op te gaan en lekker je eigen ding blijven doen. Pas dan ben je cool in mijn optiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om iets te kunnen waarderen, moet je een goed referentiekader hebben, iets in jezelf waardoor de kunst aankomt, overkomt, waardoor je het kunt waarderen.

En dat heeft gewoon lang niet iedereen.
Geniet er maar lekker van hoor!
Ik was ook 15 en had een museumjaarkaart (via school).
En nog steeds houd ik van musea. Ben ook naar de Hermitage, maar dan in Amsterdam geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 19 jaar en ik houd super veel van kunst.
Op mijn 16e vond ik het niet leuk omdat ik nog niet wist hoe cool kunst kan zijn. Bij kunst denk je al snel aan stoffige schilderijen... maar er zit zulke toffe shit tussen (en de kunstenaars zijn ook vaak knettergek). Jij kunt mij niet vertellen dat je een dode haai in een vitrine niet cool vindt?!

Kunst en design van nu?? Moet je maar eens op www.ffffound.com kijken.

Daarnaast denk ik dat je ook levenservaring opgedaan moet hebben om de diepere betekenis van kunst goed te kunnen begrijpen. Maar mijn eerste argument is toch wel de hoofdreden.

Toegevoegd na 1 minuut:
*dode haai op sterk water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als kunst je weet te prikkelen,heb je kennis van je eigen gevoelsleven.vaak moet dat nog ontwikkelen bij jongeren.dat jij dat nu al hebt,wil toch zeggen dat je bewust bent van wie je bent en daar goed mee weet om te gaan.je bent verder dan je leeftijds genoten,en echt geen nerd.ik vind t zelfs ontzettend cool van je..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk. Dan ben je wel een serieus jongmens. Met oog voor detail en schoonheid. Met een goed, inhoudelijk karakter. Van jouw soort, zijn er niet heel erg veel. Daar mag je trots op zijn. En...nerdjes...dat zijn juist diegene die dat over jou zeggen alleen weten ze dat zelf niet.
Ieder zijn hobby natuurlijk...en aan die van jou, mankeert niets hoor. Veel museum plezier gewenst en groetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongere mensen vinden kunst wel degelijk cool.

Alleen beseffen ze vaak niet dat wat zij cool vinden vaak ook een vorm van kunst is.

In 2005 is uitgebreid onderzoek gedaan naar jongeren en kunst.
Hieronder volgt een stuk van de conclusie uit dat onderzoek;

De meeste jongeren zien zichzelf als niet-cultureel geďnteresseerd en niet cultureel actief, zo blijkt uit
onderzoek van CJP.

Jongeren tussen 15 en 17 jaar vatten de begrippen kunst en cultuur 'smal' op: schilderijen, musea, schouwburg, ballet, klassieke muziek.
En juist in die gevestigde culturele organisaties voelen jongeren zich niet op hun gemak door het vergrijsde publiek en de regeltjes die er 'blijkbaar' gelden. 'Je moet er stil zijn en je mag heel veel dingen niet'.

Bij nadere beschouwing blijkt de culturele desinteresse vooral een definitiekwestie te zijn.
Jongeren blijken wel degelijk cultureel ingesteld, veel meer dan zijzelf realiseren.
Velen zijn bezig met muziek, zingen, kleding, tekenen, schrijven, fotograferen en dansen.
Jongeren gaan naar de bioscoop, popconcerten, musicals, muziek- en dansfeesten, festivals en cabaret.

'Zelf doe ik helemaal niets aan cultuur, ja ik ga naar theatershows en op culturele reizen, die dingen doe ik wel, maar ben je dan cultureel actief?'

Jongeren blijken dus wel degelijk cultureel actief zolang ze maar niet belast zijn met het idee dat iets kunst of cultuur is.

Om verschillende sociale en praktische redenen doen jongeren veel minder dan ze leuk vinden: de stap om te gaan is te groot.

Er is niemand om samen mee te gaan, het is te ver, te duur, je bent bang om uitgelachen te worden of de informatie was onbekend.

'Kennis en besef van deze drempels kan de participatie van jongeren vergroten. Verbreedt de cultuurdefinitie: het maakt niet uit of je van Bach, backpacken, Britney, Beckham, boerenrock, Bukowski, Bono of buikdansen houdt.

Laat jongeren in discussie gaan met elkaar en neem hun smaak serieus.'

Dus...zo'n " nerd" ben jij helemaal niet. Je hebt alleen eerder door dan de rest wat allemaal onder de noemer " kunst" te beleven valt en hebt het wel lef om je persoonlijke smaak te ontwikkelen.
Kortom.. je bent ze gewoon een stapje voor.

GENIET ER VAN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ook walgelijk om te zien,het is voor losers,winnaars hebben wel betere dingen te doen