Waarom noemen ze voor schut staan ook wel: 'voor lul staan'?

Toegevoegd na 2 minuten:
En waarom 'voor schut staan'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Waar komt voor schut staan vandaan?

Als je voor schut staat, sta je voor gek; naar je gevoel lachen anderen je uit – en soms doen ze dat ook echt. Je kunt ook voor schut gezet worden en voor schut lopen.

Voor schut is een verbastering van het woord verschut. Verschutten was een Bargoens woord dat 'betrappen bij een misdrijf' betekende; verschut was hier het voltooid deelwoord van. Wie betrapt werd, werd dus 'verschut'. F.A. Stoett vermeldt onder andere ook voor 't schut zijn of staan ('erbij zijn') en in verschut gaan ('gearresteerd worden').

Er zijn nog meer zegswijzen om aan te duiden dat iemand voor gek staat:

voor paal staan (paal betekent hier oorspronkelijk 'geselpaal' of 'schandpaal');
voor joker staan (joker heeft hier de betekenis 'nar', een 'lachwekkend figuur' dus);
voor aap staan (uit het Woordenboek der Nederlandsche Taal blijkt dat aap vroeger vooral negatieve associaties opriep: "Daar de aap leelijk en boosaardig is, lachwekkende bewegingen maakt, sterk op den mensch gelijkt en diens handelingen gaarne nabootst (naäapt), komt hij veel in vergelijkingen, spreekwoordelijke zegswijzen en spreekwoorden voor.").

Voor lul staan zal denk ik te maken hebben met dat bloot zijn in de dagelijkse samenleving iets is waar je je voor moet schamen, net als het moment dat je voor lul staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Sommige mensen vinden dat leuk, in bepaalde kringen is het populair.
Wat beschaafder is het woord schut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger zij men je staat voor paal
een penis wordt vaak paal genoemd en daarom is in de loop der jaren de uitdrukking verandert in voor lul staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor lul staat, kijken er meestal ook veel mensen op dat moment naar je.

Als je in je blote lul staat, zullen er gegarandeerd ook veel mensen kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'voor schut staan', betekent letterlijk : in je blootje staan!
'voor lul staan' is dus en redelijke correcte, zij het vrije vertaling, van hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor schut staan is al opgelost hierboven.
Voor lul staan....komt van het Bargoens ....Voor Jan Lul staan = voor gek staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je zo`n dingetje al eens goed bekeken?
Nou als ....... zijnde sta je toch letterlijk voor...
Dat ziet er niet uit en als iemand er niet uitziet staat ie ook voor...