Rood is de tint met de krachtigste symboliek. Als een taal überhaupt namen voor kleuren heeft, is daaronder altijd een naam voor rood.

Gevaar:
Rood wordt veel gebruikt als signaalkleur in verkeerslichten en seinen. Deze betekenis komt wellicht ook doordat bloed een rode kleur heeft; (de kleur van) bloed wordt door mens en dier instinctief verbonden met gevaar.
Bloed, maar ook vuur kan hieraan ten grondslag liggen. Niet voor niets is rood ook de kleur van brandweer en brandpreventie.

Negatief:
In een boekhouding worden rode kleuren gebruikt voor negatieve getallen, ofwel schulden. Als iemand een schuld heeft aan zijn bank, wordt dit rood staan genoemd.

Bij ernstige voetbalovertredingen krijgt iemand een rode kaart.

----
Liefde:
In de associatie met het bloed en het hart zit meteen de positieve keerzijde, namelijk die met liefde en verbondenheid. Het rode hart is daarvan het beeldmerk. Rood is in het westen ook de kleur van seksualiteit en prostitutie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de westerse huidskleur.
(in China is aan erotiek de kleur geel verbonden, wat hoogstwaarschijnlijk weer te maken heeft met de huidskleur.)
----

Positief:
In het westen is de kleur rood ook verbonden aan vreugde, weelde, adel en elite. Te denken valt aan het gebruik van de rode loper bij officiële aangelegenheden, herdenkingen en feesten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Rood is de kleur die het meeste effect heeft op de mens. Dat komt doordat onze verre voorouders grotendeels van vruchten leefden, vermits rijpe vruchten en bessen vaak rood zijn, is het menselijk oog zeer gevoelig geworden voor deze kleur. Ook omdat rood de kleur van bloed en van vuur is, valt ze zo op. Rood trekt zo sterk de aandacht dat het in heel de wereld gebruikt wordt als een signaalkleur, denk maar aan verkeerslichten, verkeersborden, achter-en remlichten, het rode tekentje op de warmwaterkraan,…
Rood is de kleur van leven, van warmte en daarom ook de kleur van de liefde en de hartstocht. Rood brengt een stoot adrenaline in het bloed, versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk. Het windt ons op en wekt onrust.
In de Middeleeuwen was rood de kleur van de zonde en van vernietigend geweld. De duivel was daarom ook rood en roodharige vrouwen werden om het minste van
hekserij verdacht en op de brandstapel geworpen. Priesters droegen rode gewaden als bescherming tegen duivelse krachten (men kan de duivel immers beter met zijn eigen wapens verslaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rood is ook een kleur van gevaar, dat is dan de reden dat brandweer auto's rood zijn, valt ook beter op in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is ook de kleur die we associëren met ons hart. Rood duidt op opwinding. En wat is opwindender dan een heftige emotie als liefde waaraan we ons met heel het hart willen overgeven? Dat houdt ook gevaar in. De kans op afwijzing of bedrog ligt altijd op de loer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is de kleur van erotiek. Als iemand opgewonden is kleurt zijn huid rood (blozen). Desmond Morris durfde te stellen dat vrouwen hun lippen rood kleuren om de kleur van de opgezwollen schaamlippen te symboliseren.

Quote (http://nl.vivat.be/seksualiteit/article.asp?pageid=1597):

Bij een aantal apensoorten zwellen de billen en schaamlippen enorm op als ze vruchtbaar zijn. Ze worden vuurrood. Dat dient om de mannetjes hitsig te maken. In de bomen gaven de vroege mensenwijfjes waarschijnlijk ook te kennen dat ze vruchtbaar waren met hun gezwollen schaamlippen en rood kleurende bilpartij. We gaan ervan uit dat die wijfjes toen nog niet constant beschikbaar waren voor seks.

De mens is ook de enige aap met lippenrood. Desmond Morris stelde als eerste dat de rol van de schaamlippen bij de mens is overgenomen door de gewone lippen en die van de roodkleurende bilpartij door de blos op de wangen. Hij gaat er vanuit dat, net zoals bij de borsten, het achterwerk naar voren is verhuisd, maar dan op een nog hogere etage. Wat er ook van zij, lipvergrotingen zijn erg populair bij de plastische chirurg. Volle roodglimmende lippen zijn waarschijnlijk gewoon een vervalst vruchtbaarheidskenmerk, zoals ook de rode blos op de wangen dat is. We genieten er in elk geval duidelijk van. Tot groot genoegen van de cosmetica-industrie overigens.

Einde quote

Verder lijken rood licht (prostitutie) en rode kleding mannen op te winden (stierengedrag?). Verder inderdaad bloed (hart) is emotie. Alles met de liefde van doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is passie.
Rood is warmte.
Rood is energie.
Dus rood is liefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode roos: liefde & respect. Kan ook hier vandaan komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde>hart>bloed>rood