Ik heb in mijn leven veel gegidst op verschillende plekken in de wereld. Het zwaarst vond ik altijd het gidsen met groepen die eigenlijk geen belangstelling hadden (of een andere belangstelling) en met de gids meegingen omdat ze niets anders te doen hadden. Gidsen op zich is niet zwaar: je loopt veel, maar dat doen de toeristen ook. Zwaar is soms de groep bij elkaar houden in het Red Light District in Amsterdam. Daar kun je niet echt uitgebreid bij de ramen blijven staan. Daarbij is dat ook niet echt netjes: de dames zijn aan het werk. Als je met een groep gaat gidsen bij een kassajuffrouw in de Bijenkorf heeft die er na 5 minuten ook meer dan genoeg van.
Dus zwaar is het eigenlijk alleen als je gidst op plekken waarvan je weet dat het niet op prijs wordt gesteld. En elke toerist wil die plekken uitgebreid bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lichamelijk zal het in elk geval meevallen. Geestelijk is werk pas zwaar als je het werk niet interessant vindt, of als het erg inspannend is, of als je traumatische gebeurtenissen meemaakt tijdens het werk. Bij een gids zal het wat de laatste twee punten betreft waarschijnlijk erg meevallen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
nee hij hoeft aleen maar rondtelijden dennis!

Toegevoegd na 2 dagen:
aap

Toegevoegd na 2 dagen:
rot kind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de berggids geldt dat het gidsen niet zwaar is omdat ze gewend zijn op grote hoogtes te gidsen.
Hun longen zijn er aan gewend en ze lopen altijd in de bergen dus hun voeten en benen ook.