Voor wie schreef beethoven Für Elise?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elise is zeker niet het antwoord dat je zoekt he :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! heel goed opgemerkt;-)

Het beste antwoord

Elisbeth Röckel...

Het is niet zeker wie "Elise" was. De populairste theorie is dat Beethoven zijn werk oorspronkelijk "Für Therese" getiteld had, naar Therese von Malfatti, de dochter van een Weense dokter die op dat moment in het middelpunt van Beethovens aandacht stond. Toen het stuk na zijn dood gepubliceerd is, is het mogelijk dat het in zijn beroemde slechte handschrift gelezen is als "Für Elise".

Een andere mogelijkheid is dat Elise één van zijn vele pianostudentes was, waarvoor hij regelmatig een zwak had. Het is van Beethoven bekend dat hij voor deze jongedames muziekstukken schreef die veel te moeilijk waren, zodat hij verzekerd was van nog veel pianolessen.

Een ander verhaal is dat het gaat om Elisabeth de Robiano, geboren 1773, en sedert 1799 gehuwd met Charles Pierre le Candèle de Gyseghem (1761-1830).

Nu zou blijken dat het hoogstwaarschijnlijk gecomponeerd werd voor de sopraan en operazangeres Elisbeth Röckel (1793–1883). Dat blijkt volgens de Duitse Beethovenspecialist Klaus Martin Kopitz uit onderzoek in het archief van de Sint-Stefanuskathedraal in Wenen. Kopit trof voor het eerst historische documenten aan die de stelling stevig onderbouwen. Op het originele muziekhandschrift van Beethoven trof hij de bemerking ‘Für Elise am 27. April zur Erinnerung von L. v. Bthvn’ aan. Eerder werd er al van uitgegaan dat de componist het muziekstuk in 1810 voor Elisbeth Röckel, met wie hij goed bevriend was en op wie hij een oogje had, componeerde. Elisbeth Röckel huwde later (1813) met de componist Johann Nepomuk Hummel (1778-1837), een vriend en muzikale rivaal van Beethoven. Kopitz ontdekte in het Weense archief dat hun eerste kind op 9 maart 1814 gedoopt werd. Dat document maakt duidelijk dat Röckel, die als Maria Eva gedoopt werd, in die tijd in Wenen als ‘Elise’ werd aangesproken. Het koppel verhuisde in 1816 naar Stuttgart en vestigde zich in 1819 in Weimar. Ook na hun verhuis bleef Ludwig van Beethoven nauwe contacten houden met het muzikale koppel. Tot een relatie kwam het nooit. Maar Elisbeth Röckel bewaarde tot aan haar dood wel een haarlok en een schrijfveer van Ludwig van Beethoven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De populairste theorie is dat Beethoven zijn werk oorspronkelijk "Für Therese" getiteld had, naar Therese von Malfatti, de dochter van een Weense dokter die op dat moment in het middelpunt van Beethovens aandacht stond. Na zijn dood is het verbasterd tot Für Elise".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet niemand zeker (behalve Beethoven zelf maar dat is niet zo'n prater).

Waarscheinlijk: Therese von Malfatti

Zie link!