Is het rood hetzelfde bij mij als bij iemand anders? (zie uitleg)

Neem bv rood.
Je hebt geleerd dat de kleur die je op een gegeven moment ziet rood is, maar misschien zie ik wel een hele andere kleur dan iemand anders, maar vinden wij het allebei rood, omdat we dat zo hebben geleerd.
Hoe weten we zeker dat iedereen precies de zelfde kleur ziet (behalve mensen die kleurenblind zijn dan)?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik bedoelde helemaal niks met kleurenblindheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt er van uitgaan dat andere mensen dezelfde kleuren zien als jij. Op kleurenblinden na dan.
Waarom?
1) Het genetische sjabloon van alle mensen is gelijk. Ze zien er allemaal ietsje anders uit, maar dat deel van het sjabloon niet.
2) De kleuren zijn belangrijker dan je zou denken. Ze speelden zelfs evolutionair een rol bij ohet onderkennen van gevaar en vergiften.
3) De biochemische structuur van de netvliezen, de zenuwen en de hersenen is hetzelfde bij ALLE mensen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee wat jij ziet, weet alleen jij... En het kan HEEL anders zijn dan alle anderen... En vergelijken kun je niet...

Het zal altijd een raadsel zijn wat ik zie en jij ziet...

We hebben het alleen maar leren duiden, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk weer eens iets zinnig en zelfs kort en krachtig (een plusje als ik dat zou mogen geven)
Via het kleurenspectrum heb je een houvast.
Een rode auto is voor iedereen rood, tenzij die persoon een oogafwijking heeft.
Er zijn echter wel twijfelachtige kleuren die veel op iets anders lijken. Donkeroranje kan tegen het rode aan zitten. Donkergroen kan soms zwart lijken en crème kan als geel worden aangezien. Door middel van een spectrum test kun je de kleur goed vaststellen als jullie er niet uitkomen.

Toegevoegd na 53 seconden:
oh ja het antwoord is eigenlijk dus ja, kleur zou voor iedere gezonde persoon hetzelfde moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw hersens zien geen kleuren, maar registreren een frekwentie, die jij in dit voorbeeld rood hebt leren noemen.
Een baby - een tabukla rasa - zijnde zie geen rood. Dat komt pas later
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kritisch, ja dat is waar dat klopt. Het wordt er alleen in opgeslagen, je ogen zien de kleur namelijk ;)
Inderdaad. Misschien is mijn grasveld wel rood.
En misschien rij ik wel steevast door het rode stoplicht.
Dat zullen we dus nooit weten. Hoewel, een boete heb ik er nooit voor gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen wij nooit weten, omdat het onmogelijk is, om exact te weten wat iemand anders ziet. Ik vermoed echter van wel, aangezien de receptoren bij iedereen ongeveer hetzelfde gebouwd zijn.

Hoe wij kleuren zien kan echter wel verschillen. Bij kleurenblindheid (daltonisme) zien mensen geen onderscheid tussen bepaalde kleuren. Een vaak voorkomende vorm hiervan is rood-groen kleurenblindheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zelf ook dezelfde vraag en heb hem enige tijd geleden gesteld op GV. Zie link voor diverse antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een weekje of 2? Dan gaan we het daar uitgebreid over hebben! Wat voor mij rood is,is het ook voor jou,maar misschien registreren jouw hersenen het wel als groen. daar kom je dus nooit van z'n leven achter,maar het idee is interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote kans van wel. Wel is het zo dat ongeveer 8% van de mannen en 0,4% van de vrouwen een vorm van kleurenblindheid heeft.

Of jij de kleuren ziet zoals de meeste deze zien kan je testen met kleurenblindheidstests. Dit is de enige mogelijkheid om te kijken OF je een afwijking hebt en WAAR je de afwijking in hebt.

De opbouw van het menselijk oog is voor de meeste mensen verschillend, maar omdat het uit zoveel verschillende onderdelen bestaat en ook nog eens afhankelijk is van veel verschillende systemen kan er hier en daar dus wel een missertje tussen zitten. De meeste missers ontstaan tijdens ons leven als we ouder worden. Waarbij ons lichaam toch hier en daar fouten beginnen te vertonen. Je moet er namelijk rekening mee houden dat niet ons oog verantwoordelijk is voor het zien van kleur, daar zitten immers alleen de verschillende receptoren (kegeltjes), maar de hersenen waar de verschillende impulsen worden samengevoegd. In totaal gaat het door 40 verschillende processen om tot een volledig beeld te komen.

Testen genoeg om te kijken waar je afwijking zitten op onderstaande link, tevens is daar veel info te vinden over dit onderwerp. De meest bekende test is wel de Ishihara test zoals op de ronde afbeelding. De gestreepte afbeelding is interessant om van dichtbij en op afstand te zien. Van dichtbij zie je 3 kleuren, rood-groen-blauw, van op afstand worden het grijstinten.

Neemt verder niet weg dat bijna iedereen wel de kleuren anders zien, maar dit zijn erg kleine nuance verschillen, en in grote lijnen zien de meeste mensen dus dezelfde kleuren. De verschillende meningen van mensen die je vaker tegenkomt, voornamelijk bij paars-blauwe kleuren, is dus simpel te verkaren door nuance verschillen. Ook leeftijd kan hier een grotere rol in spelen.

Al met al best lastig om het precies te weten WAT je nu waarneemt, omdat het meeste uiteraard gewoon aangeleerd is door wat men ons heeft verteld toen we klein waren. Maar simpeler uit te zoeken OF we ook zien wat we horen te zien door middel van simpele testen. Maar als man zijnde is de kans in ieder geval een stuk groter, al hebben de meeste er geen idee van omdat het maar in 0,003% van de gevallen 100% is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sommige vormen van kleurenblindheid zijn trouwens erfelijk of overdraagbaar. De kant van het leren duiden van kleuren heb ik nog niet eens aangehaald, ook daar kan je dus meningsverschillen over hebben met anderen. Echter is dit met kleurentesten ook wel weer te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Esme en Moolkeesje zeggen is heel interessant. Het doet er namelijk helemaal niet toe wat mensen zien of niet zien. Bij een rood stoplicht krijg jij een prikkel, die jij rood hebt leren noemen, iemand anders kan een volledig andere prikkel krijgen die hij rood heeft leren noemen. Je weet ook dat je moet stoppen bij een kleur die jij geleerd hebt rood te noemen. Het is een soort relatieve adressering, die voor iedereen anders mag zijn. Tenzij we zo handig worden als in de film The Wild, wild West, waarin wij de hersens uitlezen van een dode, zullen wij nooit weten wat de ander ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is op elkaar afgestemd, door dagelijks gebruik, maar er kunnen nog kleine verschillen in definitie zitten (bv verschil met oranje, paars of roze). In waarneming zijn de verschillen, behoudens kleurenblindheid voor rood, minimaal.