Begrijpen Friezen het Zweeds makkelijker dan mensen die het Fries niet machtig zijn?

Doe een testje op
http://www.youtube.com/watch?v=ZxbsE00shl8&feature=related
(de accordionist in het groene kolbertje heeft wel een heel bekend gezicht)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er zijn wel een paar overeenkomsten in de woordenschat, dus misschien een heel klein beetje.
Ik heb wel eens een drentse boer met een noorse boer horen praten. De drentse boer sprak heel langzaam drents, de noorse boer heel langzaam noors. Ze begrepen elkaar prima.

Toegevoegd na 2 uur:
Maar mensen die noors spreken, maar het fries niet machtig zijn, begrijpen het zweeds weer makkelijker dan Friezen die het zweeds niet machtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat is waarschijnlijk, net zoals veel dorpen rond het IJsselmeer daar zij veel zaken deden met Scandinavische landen en er nog steeds veel terug te vinden is daarvan in hun dialect.