Kan je een tumor hebben (goed of kwaadaardig) als je bloedbeeld gewoon goed is?

Als o.a. je lymfocyten, bezinkng, en allerlei 'standaard' waarden gewoon goed zijn, kan het dan toch nog dat je een tumor hebt of is dat dan uitgesloten?
PS; dit is geen vraag van mij als patiënt hoor dus ik kan eht niet aan een arts vragen. Ik zoek het op voor mijn studie maar ik weet niet waar ik betrouwbare, informatieve sites kan vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Het geeft geen volledige uitsluitsel! Tumoren kleiner dan 0,5 cm zijn doorgaans niet te traceren op bijv. foto's, scan's of middels bloedonderzoek. De huidige contrastweergave van scanapperatuur is (nog) niet in staat dergelijke kleine deeltjes te kunnen doen weergeven.

De aanwezigheid in het bloed(beeld/plaatjes) komt dikwijls na een wat langere periode waarin de grotere tumor bepaalde stoffen gaat doen afscheiden. Dikwijls gebeurt dit dan middels bloedcirculatie of via het lymfestelsel.

Suc6 met studie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is mogelijk oa bij borst tumoren. Ook al is je bloed helemaal in orde,een mammografie (soort rontgenfoto van de borst) kan laten zien of je knobbeltje in je borst hebt. Het kan dan nog gaan om n opgezette lymfeklier of tumor. Een echo wijst pas uit wat het daadwerkelijk is en of het,indien t een tumor betreft,goedaardig of kwaadaardig is. Sterkte met je studie,grtjs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kan zeker een tumor hebben als je algemen bloedbeeld goed is.
Pas wannneer je specifiek gaat kijken zou het misschien mogelijk kunnen zijn om tumoren te vinden.
Hiervoor zou je tumormarkers kunnen bepalen. Het nadeel daarvan is weer dat ze niet specifiek zijn en pas wat zeggen over de tumor wanneer je in een bepaalde tijd meerdere keren de tumormarker bepaald en dan de curve vergelijkt. Tumormarkers worden door artsen/oncologen pas aangevraagd wanneer er daadwerkelijk sprake is van een tumor. En die waardes worden dan gebruikt om het verloopt van de groei te volgen.
De enige uitzondering hierop is PSA, deze test zit vaak in het standaard huisartsen pakket, en hiermee kan prostaatkanker gevonden worden.
Maar dan moet wel bij een verhoogd PSA nog verder onderzoek gedaan worden.
En natuurlijk bij bloedkankers (zoals leukemie) zijn je bloedwaarde wel snel "anders"
Verder geld voor iedere tumor: pas indien hij groot genoeg is geworden om stoffen uit te stoten dan pas kan je die stoffen ook daadwerkelijk terugvinden in bloed.

Dus een algemeen bloedbeeld bepalen bij verdenking van een tumor of tumoren is nutteloos. Tenzij de tumor al behoorlijk groot is, maar dan nog kunnen de uitslagen binnen de standaarden blijven, waardoor je een normaal beeld ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat bij bepaalde tumoren in botten het bloedbeeld toch normaal is.

Als het voor je studie is, zou ik gewoon een keer een oncoloog bellen en vragen of hij/zij je wat info kan geven hierover.