Moet je belasting betalen over kleine schilderijen die jezelf maakt?

Ik schilder veel en heb verschillende schilderijen in A4 formaat. Deze wil ik verkopen. Maar moet ik nu belasting hierover gaan betalen? Word ik als bedrijf gezien?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik ben 16 en ik denk dat ik rond de €100,- winst zit per jaar. Hoe zit het nu?

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry, €100,- per maand.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

De grootte van de schilderijen maakt niet uit, wel de winst die je maakt. Verkoop je er af en toe een voor een luttel bedrag hoef het echt niet op te geven. Loopt je produktie meer op dan kun je het opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Dan moet je er belasting over betalen en wordt je gezien als bedrijf. Dat heeft zijn voors en tegens. Je kunt ook je kosten declareren en je reiskosten opgeven. Als je zorgt dat je onder de 1450 te betalen btw blijft val je onder de klein ondernemers regeling (kor) en hoef je dat niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het beste antwoord. Weet u ook hoe het met minderjarige zit?

Andere antwoorden (1)

Als je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel dan ben je een bedrijf(je). Als je werken verkoopt omdat je er erg veel van hebt dan denk ik niet dat je onder de belastingwet valt, mits je geen kosten gaat declareren. Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met spullen verkopen op marktplaats of met Koninginnedag ( dan kun je in ieder geval verkopen zonder dat je er belasting over hoeft te betalen). Wil je er mee gaan voorzien in je levensonderhoud dan is het handig om je te registreren bij de Kamer van Koophandel, want dan kun je namelijk je kosten declareren.