Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.

Over sommige vormen van kunst blijft echter altijd enorme discussie mogelijk. Laatst was er bijv een situatie in ons land, dat er een verdacht koffertje gevonden werd op een plaats waar het niet hoorde. Juist op het moment, dat er een staatsbezoek gepland was. Iedereen in rep en roer etc. Blijkt, nadat het hele opruimcircus was opgestart, dat een of andere kunstacademiestudente het koffertje had geplaatst, "voor de lol". Tja, in het oproepen van reacties en het prikkelen van zintuigen is ze wel geslaagd, maar weet niet of dit wel kunst te roemen is?!
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kunst is zeer relatief, het is maar net wat iemand erin ziet en hier valt eigenlijk niet over te discussiëren. Wanneer voor mij iets kunst is en voor de rest niet, dan is het nog steeds kunst.

Kunst is wat mij betreft dan ook niet gekoppeld aan een hoeveelheid mensen die dit zo ervaren. Het kan op zeer kleine schaal of op individueel niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is puur subjectief, als jij het kunst vind, dan is het kunst... Ik ben het er niet mee eens dat een of andere pief het predicaat kunst mag verlenen en ik niet...

Als ik het kunst vind, dan mag ik dat zo vinden en niemand die mij hoeft te vertellen dat ik het verkeerd heb...

Dus ik geef er niets om wat anderen zeggen, kunst is dat wat ik kunst vind... Sterker nog, als MEN iets kunst vind, dan mag ik dat zelfs GEEN kunst vinden ook nog eens... Ik bepaal dat namelijk heel goed zelf, daar heb ik niemand anders voor nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik op een wit doek een gebruikt koffiefilterzakje omkieper zodat de koffieprut die ik met mijn handen uitsmeer een mooie vlek maakt en ik heb al een beetje een naam van "kunstenaar", en breng het over als dat het werkelijk kunst is, (omdat ik dit zo zie), dan heb ik alleen maar een mensen nodig die deze overtuiging gaan delen met mij, en voor ik het weet komen er van alle kanten mensen kijken naar mijn "kunstwerk". (vliegtuigen vol japanners)haha
En voor mensen het weten zitten ze dus eigenlijk te kijken naar iets wat zij zelf hadden kunnen bedenken.
UIT DE KUNST toch, dat iedereen in wezen een geboren kunstenaar mag zijn?
Wat dacht je van levenskunstenaar, die hebt je ook nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is in de kern een persoonlijke uiting, die door de persoon en iemand anders of andere mensen ervaren wordt als iets moois of speciaals. Dus als iemand persoonlijk vindt, dat wat hij maakt kunst is, dan is het kunst.
Kunst is kunst als het voor kunst bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wordt kunst als jet het zelf of een ander als zodanig benoemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kunst ontroert en zelfs al is het maar één persoon is het kunst. Voor een kunsthandelaar gelden wel andere regels : als hij op een veiling zoveel opbrengt tov de referentie in het zelfde genre, dan is het algemeen aanvaarde kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat gemaakt is door de mens met de bedoeling om kunst te zijn. zelfs een paar krasjes