Is er een verband tussen de kenmerken van de productontwerpen ( dus het design en de vormen) en de culturele achtergrond van de Denen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

De Denen zeggen zelf van wel. Ze zeggen dat de Deense ontwerpers zich afzetten tegen 'de wet van Jante', dat is een Scandinavische gewoonte om alles wat boven het maaiveld uitsteekt de kop af te hakken.
In Denemarken bestaat er een royaal stimuleringspakket vanuit de overheid naar kunstenaars en ontwerpers.
Een belangrij aspect van de Deense cultuur is "hygge", een moeilijk vertaalbaar woord, dat iets betekent als 'rust, gezelligheid, warmte'. Zoiets straalt uit van hun werk.
14 jaar geleden
Dit was vroeger misschien wel het geval domweg omdat de meeste inspiratie voor Deense ontwerpers van andere Deense ontwerpers kwam. Tegenwoordig is dit een achterhaalde stelling, iedere ontwerper haalt zijn inspiratie vooral uit de hele wereld (o.a. dankzij internet en betere mobiliteit) en pikt daar de beeldtaal uit die hem het meeste aanspreekt. Dit geldt overigens voor zo'n beetje alle toegepaste kunstvormen.