Heeft iemand tips voor een onervaren zangeres om opera te gaan zingen?

Het lijkt me heel erg gaaf om te doen of zelfs kunnen; maar mijn stem is van nature zacht en mijn bereik niet groot. Hoe zing je opera?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Daar is maar één oplossing voor : je stem vormen door zangles te nemen. Want je hebt een giga adembeheersing nodig, en je moet je stem op een goede manier leren gebruiken.
Je zou, om te beginnen, eens kunnen kijken, of er een koor bij jou in de buurt is, en daar gaan meezingen. Dan train je ook je stem al een beetje, en als je merkt, dat je meer wilt leren, kan je alsnog zanglessen nemen.
Veel succes !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Opera is een van de moeilijkste vormen van zingen maar leuk dat je het wilt proberen!

Kracht en bereik kan je vergroten door vooral veel te oefenen.
Begin met het meezingen van bepaalde stukken die je mooi vind, is iets te hoog of te laag, oefen oefen en oefen tot je het idee hebt dat je er bij kunt. Gaat het vals.... WHO CARES!!! volgende keer misschien niet! Maar..... iedereen heeft een grens!!! Forceer het niet!
Zacht zingen is zeker in het begin niet erg, je moet nooit een onbekend stuk meteen op volle kracht zingen. Pas als je het gevoel hebt dat je het stuk 'eigen' hebt gemaakt, probeer het dan harder.

Wil je echt leren zingen dan zou ik zangles adviseren, zeker voor opera is dat geen overbodige luxe. Is dit te duur dan zou je kunnen kijken of er in de buurt een opera/operettekoor is, dan krijg je een solide basis en heb je ook nog eens de lol van samen zingen!!!

Toitoitoi!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leef je in in het karakter van de speler van de opera...

En als je de geest van die speler te pakken hebt, dan begin je het te leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, want opera is voor een groot deel ook toneel.
Mij dunkt dat je echt verschrikkelijk moet durven! Ik ben geen oparakenner dus ken alleen wat van opera van duets met populaire artiesten. Maar als ik dan zo'n "Barcelona" hoor van Freddy Mercury met Montserrat Caballe, dan begrijp ik jouw wens heel goed.

Ik denk dus luisteren en luisteren, oefenen en oefenen, en vooral dùrven als je op dat podium (of voor je spiegel ;-) staat.

Al kan wat zangles in dit genre nooit helemaal kwaad, mits je een natuurtalent bent ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zangles is zéker een vereiste om het echt goed te leren. Bij zelf wat 'klungelen' loop je ook het risico je stem veel te veel te forceren en daardoor zelfs stemproblemen te krijgen.

Wat je wel kunt doen is als een dametje met een hete aardappel in dr keel zingen. Dan pas je een bepaalde techniek toe die aardig op opera lijkt ;).

Probeer vooral niet te erg iemand na te doen maar je eigen manier te ontwikkelen.