Waar komt het gezegde ''een man een man,een woord een woord vandaan?

En is er ook zo'n gezegde toepasselijk voor een vrouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu blijft ie vast wel staan!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ik ben soms te rebels later op de avond.Ik heb denk ik een record ''verwijderde vragen'' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja shit, mijn zorgvuldige antwoord weggespoeld, K*T.

Het beste antwoord

Veel spreekwoorden over vrouwen zijn aantoonbaar vanuit een mannelijk gezichtspunt geformuleerd. Een spreekwoord als 'Vrouwen en ovens blijven thuis' is duidelijk bedoeld om vrouwen hun plaats te wijzen. Bestaande rolpatronen worden in sommige spreekwoorden bevestigd, roldoorbrekend gedrag wordt verboden of ontmoedigd. Als je weet vanuit welke normen en waarden iets wordt gepresenteerd, kun je de boodschap kritischer bekijken en hopelijk ook veranderen!

Een man een man een woord een woord= man doet wat hij zegt (en in weinig woorden)
Het tegenovergestelde van dit gezegde is volgens onderstaande link:
Een vrouw een vrouw, een woordenboek

Hier wordt verondersteld dat vrouwen praatziek zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

d.w.z. een eerlijk man houdt zijn woord; eig. zoo waarlijk als een man in den besten zin van het woord een man is van eer, zoo is ook zijn woord te vertrouwen. Een zeker reeds zeer oude uitdr., die moet dateeren uit den tijd, dat alle vormlooze contracten bindend waren. Volgens Harreb. II, 56 staat zij opgeteekend bij Gruterus II, 140; Witsen 114; Tuinman I, 251, die haar aldus verklaart: ‘dit zegt men van die getrouw zyn in hunne beloften te houden; men moet een eerlyk man op zyn woord mogen geloven, en dat moet zyn zegel zyn’. Zie nog Hooft, Brieven, 402; 498: Aan zijner E. meêgaan naa de Wijk slaa ik geen' twijfel: gemerkt een man, gelyk men zeidt, niet beeter dan zijn woordt is; Gew. Weeuw. III, 67: Nu moetje 't doen, een man een man, een woord een woord, 't is gezeid.

En voor vrouwen is er geen versie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er van uit (nog eens) dat dit gezegde vooral te maken heeft met strijd, en dat het mannen oproept standvastig te zijn/ ter verantwoording te roepen.
Eigenlijk dus iets wat oorspronkelijk met initiatie-riten te maken heeft.
Dat wil niets zeggen over vrouwen of ze al of niet hun woord gestand doen.
Vrouwen kunnen dat evengoed, maar initiatie-riten horen nu eenmaal bij mannen, een vrouw heeft nu eenmaal andere wegen om volwassen te worden.
Dit antwoord verschilt onbedoeld van mijn vorige (ik baal hiervan, 't is weg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat was het antwoord dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er geen voor vrouwen, die moesten doen wat de man zei.