Hallo mensen ik heb een vraag hoe moet je goed en een leuk liedje schrijven ?

Ik wil graag mee doen aan het juniorsong festival aleen ik kan voor geen ene meter liedjes schrijven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Contact opnemen met Ralf Mackenbach te Best. Wel slim doen en effe wachten tot hij een beetje uitgefeest is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf vanuit je hart.
Er zitten geen regels vast aan het schrijven van iets. Je doel moet zijn om jezelf en daarmee de ander te raken; emoties los te maken.
Dit zal enkel lukken wanneer je schrijft over iets dat je meent, iets dat je weet, iets wat vanuit jouzelf komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een melodie die je onthoud. Het maakt niet echt uit waar het over gaat. Schrijf eerst anders een paar regels tekst op en vorm die later tot een liedje:

Ik haat de regen, want je word er nat door.
Je schoenen kan je een dag niet aan.
Mijn haar plakt aan mijn gezicht.
Mijn make-up loopt uit.

Ga dus brainstormen. Neem een onderwerp waar je het graag over wilt hebben(zoals ik de regen).

Ik haat de regen, make-up vegen.
Mijn kleren zijn vrezelijk nat!
die regen, JA, die ben ik ZAT!

Zet er een leuk melodietje onder, en KLAAR is kees.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het junior-songfestival is natuurlijk bij uitstek bestemd of geschikt voor kinderen die WEL al een hele tijd zelf muziek maken en liedjes schrijven/ bedenken. Met iets wat je nog nooit gedaan hebt of waar je geen ervaring mee hebt, en zeker als je geen muziekinstrument bespeeld, wordt het erg lastig door de voorrondes komen.

Zoals je het hier stelt is het toch een beetje : ik wil meedoen aan een missverkiezing, maar ik weeg 95 kilo. Of : ik wil graag een kennel beginnen maar ik weet niks van honden. Of : ik wil graag mijn eigen kleding naaien maar ik weet niet hoe een naaimachine werkt.

Talent is een leuk ding, en misschien heb je het wel, maar ook dan zul je nooit zonder voorbereiding en inspanning iets bereiken. Je zult ergens bij het begin moeten beginnen. En voor de meeste deelnemers aan het juniorsongfestival geldt dat ze iets van een basis hebben. Al sins ze een pen kunnen vasthouden gedichtjes schrijven bijvoorbeeld. of sinds hun vijfde op de piano jingletjes pingelen. De meesten komen ook uit een uitgesproken muzikale familie.

Ga een poos gedichtjes schrijven en zet ze op (bestaande, later eigen) muziek. Merk je dat je het kunt, dan kun je proberen het beste uit jezelf te halen en dat op te sturen. Maar zomaar uit het niets, nee, dat is natuurlijk een droom die we allemaal wel eens hebben, maar die in de praktijk eigenlijk nooit opgaat. En heel veel luisteren natuurlijk naar wat anderen gedaan hebben ; daar leer je van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens na te denken wat jou bezig houdt over de liefde over vriendschap , het zou alles kunnen zijn . Schrijf het op. Het kan zijn dat je met je zinnen op papier kunt puzzelen tot mooie zinnen. De melodie zou dan plotseling in je hoofd kunnen komen. Ik weet niet hoe musicaal je bent. Dus wie weet en heel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan iets of iemand waar je heel blij of heel verdrietig van wordt.Probeer daar een rijm op te maken.We zullen eens wat proberen:

Michelle

Er is een mooi meisje maar ze ziet me niet 2X
Dat heel mooie meisje geeft me veel verdriet
Er is een mooi meisje maar ze ziet me niet

Haar naam is Michelle en ze is heel fier2X
Maar mooie Michelle geeft me weinig plezier
Haar naam is Michelle en ze is heel fier

Refrein:

Ik droom heel der nachten van ik en zij,
OH, Michelle wanneer maak je me blij

Maar ik laat me niet kisten, ik laat me niet doen 2X
Ik heb voor Michelle veel meer dan een zoen
Ik laat me niet kisten, ik laat me niet doen

Michelle ,Michelle het heeft geen zin 2X
Ik ben gek op jou en ik weet dat ik win
Michelle ,Michelle het heeft geen zin

Eindrefrein:

Ik droom heel der nachten van ik en zij
OH, Michelle wanneer ben je van mij

Up tempo, in D. Akkoorden: D-G-A
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je een beetje muziek maken?
ik bedoel, kan je een instrument bespelen?
zo ja:
ga dan eens lekker zitten met je instrument en ga een uurtje of 2 jammen en inproviseren.
een paar noten hier en een paar noten daar, en het lijkt al een beetje op een muziekje.

als ik zin heb om een nummer te schrijven dan doe ik eerst dit.
totdat ik iets in mijn hoofd heb.
dat neem ik dan op op mijn computer en dat ga ik dan bewerken tot ik heb wat ik uiteindelijk wil hebben.

meestal komt de tekst tijdens het bewerken.

maar wacht maar tot je straks een paar liedjes hebt geschreven, want je zal merken dat het heel leuk is en ook steeds makkelijker gaat.

nou, ik hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes op het juniorsong festival.
ik zie je nog wel op tv ;).

Toegevoegd na 1 minuut:
oh en denk eraan: als je iets ECHT wilt dan lukt het je vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies 1 van de volgende 3 manieren:

Manier 1:
Wat bij mij helpt is eerst mezelf 'leegschrijven'.

Waar ben ik in mijn hoofd mee bezig en in 'mijn hart'. Gewoon niet schrijven om mooie dingen te maken, maar 'domweg' alles schrijven waar je mee bezig bent. Niks is raar en niks is mooi nog, dat hoeft nog niet. Zie verder EN DAN...

Manier 2:

Je gaat op een plek zitten die je of heel stom vindt (bijv. ingang van de tandarts-praktijk) of juist heel leuk vindt (bijv. in de huiskamer van je oma) en schrijft alles wat je ziet. Kleine onbenullige dingen, grappige dingen, over mensen en over dingen. Kortom alles. Zie verder EN DAN...

Manier 3:

Vraag aan iedereen die je kent om het (nietbestaande) woord 'patoewa' uit te leggen, zeg erbij dat het niet bestaat, maar dat ze het toch moeten uitleggen. Schrijf of neem op wat ze zeggen. Zie verder EN DAN...

EN DAN...

...onderstreep je alles wat je leuk vindt, en heel stom en heel grappig en heel verdrietig. Zet alle stomme dingen bij elkaar, alle leuke dingen enzovoort.

Zoek een liedje dat je heel leuk vindt. Knip en plak de zinnetjes zo dat het past op de woorden die al in het liedje zitten. Dit is een leuke puzzel en duurt minimaal 2 avonden (maar een leuk liedje mag tijd kosten toch).

Als de woorden passen en het zijn zinnetjes die ook (een beetje) op nederlands lijken heb je je tekst. Eventueel kunnen je ouders/broer/tante/oom hiermee helpen. Mocht je er ook muziek bij willen, neem contact op en ik stuur je tips.