Mooie vraag!

Ik ben zelf zeer geboeid geraakt door wat Schopenhauer over muziek heeft geschreven:

"Muziek is volgens Schopenhauer in staat onmiddellijk en zonder tussenkomst van begrippen de essentie van de wil te representeren. 'Muziek drukt dus niet deze of gene afzonderlijke en concrete vreugde uit, deze of gene droefenis, pijn, ontzetting, vrolijkheid of gemoedsrust; maar de vreugde als zodanig, de droefenis, de pijn, de ontzetting, de vrolijkheid, de gemoedsrust. Ze drukt deze stemmingen als het ware in abstracto uit.'"

Ik denk dat hij gelijk heeft. Muziek doet geen beroep op ons voorstellingsvermogen. Muziek ís direct het leven zelf.
De quantum-wetenschappen zouden dit kunnen gaan ondersteunen. Alles is trilling en niets meer of minder dan dat. En muziek is ook uitsluitend trilling. Volgens Schopenhauer zou muziek kunnen bestaan zonder de rest van het universum, als enige vorm. En misschien is muziek al de enige vorm. Jij en ik zijn trillingen als je diep genoeg kijkt. Trillingen, muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slotzin vergeten: in muziek kom je als mens thuis: trilling in trilling.

Andere antwoorden (3)

De muziek is wel eens genoemd de 'taal der emoties'. Maar de psycholoog als wetenschapsman moet de vraag stellen: "En waarom dan wel?" Waarom ondergaan wij indrukken wanneer wij naar muziek luisteren en op welke wijze komt dat dan tot stand? Volgens de James Lange-theorie zijn emoties in werkelijkheid veranderingen die in ons lichaam optreden. Bij emoties ondergaan wij veranderingen in bloeddruk, in ademhaling en polsslag en ook in de interne secretie. Het is aangetoond dat bij personen die naar muziek luisteren, deze veranderingen ook duidelijk aan de dag treden. Er kan daarom uit geconcludeerd worden dat muziek een krachtig geestelijk geneesmiddel is, dat op een directe wijze emoties opwekt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muziek horen, roept herinneringen op. Bijv. muziek die je eerst weinig deed, maar die je op een begrafenis hebt gehoord, kan je verdrietig maken na die begrafenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muziek zijn de kruiden van het leven. Bij alle volkeren ter wereld is muziek uitermate belangrijk geweest en is dat dat nog steeds. Muziek die bestaat uit trillingen in een bepaald thempo, heeft een onwaarschijnlijke invloed op de mens. Gek genoeg wat de een mooi vind ,vind de ander vreselijk. Hier is geen verklaring voor, zover ik weet. Uit eigen ervaring weet ik dat muziek heel veel met de mens kan doen en als je het toelaat en je helemaal opgaat in de muziek je uiteindelijk in trance kan raken Een paar glazen bier en keiharde muziek helpen hier wel bij. Het in trance raken is het toppunt van emotie. Verder kan je eigenlijk niet. Alleen hoe het nu precies werkt weet ik niet. Mischien iemand anders??