Waneer is iets kunst en wanneer juist niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al gesteld http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst.4555

Antwoorden (15)

Dat ligt aan de prijs. Als je het niet kunt betalen is het kunst.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vragen die je niet kunt googlen, bak je er niks van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen kunstkenner ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naatje vond het een gefundeerd antwoord?
AWM
14 jaar geleden
Sinds wanneer moeten antwoorden hier gefundeerd zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik ben denk ik 1 van de GV ers die ook de humor van iets kan inzien, vandaar mijn +1...en omdat het gewoon A-man is...;-) moet ik mezelf nou gaan verantwoorden hier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks moet, was alleen benieuwd naar de beweegreden van het plusje.
Kunst is
een uiting van menselijke creativiteit
die primair bestaansrecht heeft door
de waardering van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed antwoord..
http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst.4555

Toegevoegd na 6 minuten:
Kunst is ondoenlijk en transformeert onze perceptie van de wereld altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En geen kunst is geen kunst.
Kunst is iets wat gemaakt wordt met vooraanstaande bedoelingen om de mens te prikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer jij dat vind, zo simpel is het. als bach kunst is voor sommige mensen dan is metalmuziek dat voor andere mensen. als de victory boogie woogie voor jou kunst is dan mag een wit blad met een zwarte punt dat voor mij zijn.

waar het allemaal opneer komt: "beauty is in the eye of the beholder"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
Ik vind iets wat ik niet kan maken of bedenken, kunst...
Doodeenvoudig omdat ik het niet kan...

Maar dat is voor XiniX zo...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt+1
Als aan een werk veel verschillende interpretaties worden besteed zit het dicht in de buurt, als rijke mensen het in hun kluis gaan stoppen ben je er zeker van.
Als het door een gemeente in een park of op een plein wordt gezet is het vrijwel zeker geen kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, die vraag heb ik ook ooit gesteld aan mijn docent beeldende vorming. Zijn antwoord was kort maar krachtig:

Wanneer de kunstenaar zegt dat het kunst is, dan is het kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bepalen kunstkenners ongeveer een eeuw later wat echt kunst was en wat niet. Als alle discussies daarover zijn geslecht. Redenen kunnen dan zijn dat de kunstenaar een grote invloed heeft gehad op andere kunstenaars of op de maatschappij en dus exemplarisch is voor een bepaalde stroming. Of wanneer de kunstenaar juist helemaal iets anders/nieuws is gaan doen en zich heeft afgezet van anderen (en wellicht een nieuwe stroming is begonnen). Of wanneer de kunst op een andere manier opviel, prikkelde, nog steeds prikkelt. Of soms wanneer iemand een techniek tot in de finesses heeft ontwikkeld.

Heel soms is er in de kunstwereld ineens iets of iemand waarvan bijna iedereen meteen zegt: dat is echt kunst, een echte kunstenaar, dat staat als een paal boven water! Maar dat komt eigenlijk niet zo heel veel voor. (En bovendien is er dan altijd een criticus die kan uitleggen waarom dat eigenlijk wel meevalt.)

Het is dus een subjectief ding en wordt grotendeels bepaald door een selct gezelschap. Ik zou zeggen: als jij maar geniet van wat je aan de muur hangt, of in je huis zet of zelf fabriceert. Dan is het allang goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kunst precies is en wat er wel en niet onder valt, daar denkt iedereen anders over. Hoewel kunst veel meer omvat, wordt er meestal de beeldende kunst mee bedoeld: de schilderkunst en beeldhouwkunst. Maar onder kunst valt bijvoorbeeld ook muziek, theater, literatuur, film etc.

Bij kunst hoef je niet altijd te kunnen zien wat het voorstelt. We noemen het dan: abstracte kunst. Kun je (duidelijk) zien wat het kunststuk voorstelt, dan heet het figuratieve kunst.
Wanneer een kunstvoorwerp een (gebruiks)functie heeft, noemen we dat design of functionele kunst.
Is kunst alleen ter versiering gebruikt, dan spreken we van decoratieve kunst.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw naam is 100% kunst, de mijne niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst vertrekt vanuit de kunstenaar en is in de eerste plaats de subjectieve expressie van een mens. Kunst, in expressionistische zin, drukt de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar uit in een scheppende activiteit of in impressionistische zin; is een schepping die bij de waarnemer een gevoel of verbeelding oproept, met als doel het voortbrengen van een origineel, zintuiglijk waarneembare (of anderszins voorstelbaar) uiting of product met een bepaalde gevoelswaarde of voorstelling. Meestal doet kunst een beroep op het menselijk gevoel voor esthetiek, maar kan daar soms ook op schokkende wijze afstand van doen. Aan de waarnemer biedt kunst de mogelijkheid om te worden meegenomen uit de dagelijkse realiteit, naar een door die kunstenaar gecreëerde wereld, of anders de mogelijkheid om die dagelijkse realiteit vanuit een ander perspectief te ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is als iemand iets maakt waarbij die heel betrokken bezig is geweest om zijn/haar gevoelens over te brengen aan anderen. Dat kan zijn beeldend kunst, muziek, dans, noem maar op.
Als het met de bedoeling tot stand is gekomen om er geld uit te slaan, is het voor mij geen kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 't niet begrijpt is 't moderne kunst. Als je 't wel begrijpt: dan hangt 't af van de makers en de potentiële bewonderaars af in hoeverre ze 't wel of geen kunst vinden. Daar is geen objectieve maatstaf voor. Die zal er ook nooit komen. De een zal de nachtwacht kunst vinden, de ander niet. De een zal een tekeningetje van een kind van 6 kunst vinden, de ander niet. Altijd subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is persoonlijk, een visie van iemand op een kwestie.

Het is een persoonlijke vertaling van idee in materie. Daarbij moet het wel 'communiceren', iets zeggen of een reactie uitlokken. Creatief zijn zonder communicatie naar anderen is eerder therapie..
Kunst is iets wat niet iedereen zo maar kan maken; het is dus een talent.

Ik heb in een galerie gewerkt en er is vaak direct een klik tussen een persoon en een kunstwerk of niet. Dus dat is ook persoonlijk.