traditie moet je blind volgen..of mag je ze verbeteren?

heb gemerkt dat er felle reacties op zijn.t is mijn bedoeling niet iemand aan te vallen,in tegendeel.als de traditie een gebrek aan respect betekend tegenover alle mensen die vroeger hebben geleden onder de slavernij,moeten wij ons dan geen vragen gaan stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
14 jaar geleden
sinterklaas en zwarte pieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in een vorige vraag die stelde kwamen er reacties die ik nogal kort vond,zoals traditie is traditie en daar moet je niet aan komen,punt.dat vind ik nogal fel.alsof je t niet mag betwijfelen..of t dan wel goed is.vandaar..

Het beste antwoord

Tradities moet je helemaal niet blind volgen.
Je moet _altijd_ nagaan of 't wel volgens de heersende normen en waarden kan, en liever nog wat strakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens!

Andere antwoorden (3)

Traditie moet je blind volgen, helaas is dat zo... Als jij in je eentje tegen een traditie in wilt gaan dan krijg je grote moeilijkheden... Dan kan het zomaar zijn dat je niet gewaarderd wordt door de anderen die wel de traditie blind volgen...

Zeg dat je in de eerste klas gaat roepen dat Sinterklaas niet bestaat, want je wil die traditie niet blind volgen... Ik denk dat je tegenwerking krijgt van het niet blind volgen van de traditie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in sommige Islamitische landen een traditie om een overspelige vrouw te stenigen. Wat denk je,blind volgen of proberen te verbeteren? Als traditie uit de tijd is,zal gebrobeerd moeten worden ze te veranderen/verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mevrkat;

Iemand die de sinterklaastraditie in verband brengt met de slavernij heeft zich nog nooit goed in het verhaal verdiept.
Ter nuancering een verhaal uit de eerste hand: een schoolklasje werd geschminkt als Zwarte Piet, behalve één donker jongetje, want dat vond de juf niet nodig; wie zou dat immers zien? Huilend knulletje, want hij wilde ook een Echte Zwarte Piet zijn.
Ik heb ook nog nooit gezien of gehoord dat kinderen 'echte' donkere mensen als Zwarte Piet aanspraken. Kinderen beschouwen Piet als een soort grappige clown die snoep en kadootjes brengt en niet als een negert in een caranavalspak, daar zouden veel volwassenen nog iets van kunnen leren.
En wat de slavernij aangaat; als je het idee hebt dat ik tegenwoordig nog overwicht heb bij die knapen, dan zit je er goed naast.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat tradities aangaat; ook die veranderen; ik ben ook met één Piet begonnen. En wat snoepgoed, maar geen Wii's en PS3's. Alles verandert, maar wel geleidlijk aan, graag.