Kleine veranderingen aan de sinterklaastraditie lijkt het feestje niet zo zeer te bederven. De roe en de zak zijn bijvoorbeeld veel minder belangrijk geworden dan dat ze een halve eeuw geleden nog waren. En de commercie speelt ondertussen ook een veel grotere rol dan toen. Maar na een grote plotsklapse verandering, zoals zwarte klaas en witte piet, is het feest zo aangepast dat velen er de sinterklaastraditie niet meer in zullen herkennen. En daarmee is het wel bedorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, tradities moeten blijven zoals ze zijn.
Anders zijn het geen tradities meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Niets geen zwarte sint, geen blanke pieten, geen blauwe pieten, groene pieten of wat ze ook al niet meer verzinnen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze niet eens binnenlaten...
Vandale spreekt:

 tra·di·tie de; v -s oude gewoonte ve (grote) groep mensen

Dit is een typisch voorbeeld van een vraag die zichzelf al beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou een eeuwenoude traditie in een keer de das om doen,en de schade zou nooit meer te herstellen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mevrkat;

Als iemand het al voor elkaar zou krijgen om de rollen een keer om te draaien dan weet ik zeker dat wij er het jaar erop weer in onze oude glorie zullen staan. Er is al veel te vaak geprobeerd om onze bekende rolverdeling te doorbreken, maar de kracht van de traditie is gewoon te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en het moet onderhand maar eens afgelopen zijn met dat gezeik over zwarte Piet en Sinterklaas.

Ik haal ook nog steeds negerzoenen ondanks dat het er zo niet meer op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou de traditie bederven, en zwarte piet ziet zwart van het roet, wat moeten ze dan zeggen witte piet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,hoor dat moet kunnen voor een keertje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen overgevoeligheid en een terecht gevoel van discriminatie. Het probleem is dat als je zelf niet fijngevoelig genoeg gent, dat je eigenlijk niet weet waarover je het hebt. Een vriendje voelde zich vroeger gekwetst, omdat ik zei plak het maar dicht met jodenlijm. Ik vond dat terecht, maar jodenkoek of negerzoen is niet dicriminerend. Maar het gebruik van Dutch in amerika, is duidelijk wel dicriminerend. Mdet een beetje gevoeld kom je een heel eind, en waarom zou je iemand iets vervelends toevoegen zoalsn ze geen stomme vragen of antwoorden op BV kwakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een oude traditie moet gewoon zo blijven en wat denk je hoe andere kinderen hierop zullen reageren, dit kan je niet uitleggen.